Kanta-Häme

Osuuskaupalla on edelleen varaa tehostaa liiketoimintaa

SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän, 53, mielestä S-ryhmästä löytyy edelleen tehostamisen mahdollisuuksia. Hän kannustaa tehostamista myös alueosuuskauppojen tasolla.

– Joka ajalla on omat haasteensa. Ainakin on tuntunut, että tehostamiseen varaa on, Heikkilä vastaa kysymykseen Suomen ruokakaupan tehokkuudesta.

Heikkilä on johtanut pääjohtajana kaksi ja puoli vuotta S-ryhmää, jolla on suurin markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta. Hän ei näe, että ryhmä olisi muuttunut hänen näköisekseen. Kyse on suuresta ryhmästä, jossa paljon ihmisiä vaikuttaa asioihin.

– Kyse on pikemminkin brändin kokonaisvaikutelmasta. Omasta näkökulmasta SOK on kuitenkin paremmassa hapessa kuin vuoden 2013 lopulla.

Heikkilän mukaan ryhmää on myös suunnattu uudelleen. Esimerkiksi digitalisaation kehittäminen on otettu vakavasti.

– Olemme hoikistaneet rakenteitamme. SOK:ssa on väkeä neljänneksen vähemmän kuin kaksi vuotta sitten.

S-ryhmä on markkinoinut viime vuoden ”halpuuttamista”. Termi on ollut Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton MTK:n hampaissa. Heikkilä kiistää, että hän olisi halpuuttamisen isä. Hän sanoo, että termi on laajan keskustelun tulos.

– Sana syntyi erään viestintä- ja markkinointityöryhmän Porin kokoontumisessa. Strategiasta keskusteltiin puoli vuotta ja siitä löydettiin yhteisymmärrys. Lopullinen päätös siitä tehtiin SOK:n luottamuselimissä.

MTK:n väki on nimittänyt SOK:ta ”aggressiiviseksi”. Pääkaupunkiseudulla toimivaa alueosuuskauppaa HOK-Elantoa on arvosteltu ”ryntäilijäksi”.

Heikkilän mukaan halpuuttaminen on ymmärretty väärin. Kyse ei ole tuottajahintojen painamisesta vaan oman toiminnan tehostamisesta.

– Olemme kahden vuoden aikana tehostaneet toimintaamme 100 miljoonalla eurolla ja siirtäneet sen hintoihin.

Heikkilän mukaan tehostamisen lisäksi elintarvikkeiden hintoja on laskenut maailmanmarkkinahintojen lasku.

– Olemme markkinoiden ehdoilla. Euroopassa on ylitarjontaa. EU:n maitokiintiöt hävisivät. Venäjän-viennin tyrehtyminen on niin ikään vaikuttanut merkittävällä tavalla.

– Halpuuttaminen ei ole sitä, että ottaisimme pois tuottajilta tai elintarviketeollisuudelta.

Heikkilä uskoo, että ensireaktion jälkeen ymmärrys halpuuttamisesta on kasvanut. Asioita on käsitelty tapaamisissa tuottajien edustajien kanssa.

– Olemme todenneet, että yhteinen etu on kasvattaa kakkua eikä kiistellä osuuksista.

SOK ilmoitti viime viikolla liittyvänsä Pellervo-Seuraan. S-ryhmän alueosuuskaupat, Pohjois-Karjalassa toimivia osuuskauppoja lukuun ottamatta, erosivat Pellervo-Seurasta Jere Lahden pääjohtajakaudella. Eroa perusteltiin sillä, ettei kuluttajaosuuskunnan sovi olla mukana tuottajaosuuskuntien järjestössä.

Heikkilä kiistää, että jäsenyydellä olisi suora yhteys kiistelyyn halpuuttamisesta. Kokonaan hän ei kiistä yhteyttä.

– Haluamme vahvistaa osuustoiminnan edunvalvontaa. Haluamme olla samassa pöydässä tuottajien kanssa sen sijaan, että kävisimme juupas–eipäs-keskustelua.

Heikkilän mielestä ei ole olemassa vastakkainasettelua. Tuottajilla ja S-ryhmällä on yhteinen intressi, koska 80 prosenttia ryhmän elintarvikkeista valmistetaan Suomessa.

S-ryhmässä haetaan selvästi uutta liiketoimintaa, koska useilla perinteisillä kaupan aloilla kasvu on pysähtynyt.

– Emme ole kuitenkaan kymmeneen vuoteen lähteneet uudelle toimialueelle. Emme lähde uuteen liiketoimintaan kevyesti emmekä ilman perusteellista analyysiä.

Päivän lehti

20.1.2020