Kanta-Häme

Pääradan hankeyhtiöneuvottelut venyvät, lähes kaikki on vielä auki – Nämä asiat hiertävät

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala: Ratalinjauksista voisi teettää vielä esiselvityksen ennen päätöksiä. Kantahämäläiset eivät allekirjoita mitään, ennen kuin tuleva linjaus on saatu ratkaistuksi.
Suomi-radan hankeyhtiöneuvottelujen tavoiteaikataulu pettää. Ratalinjauskin on vielä ratkaisematta. Kuva: Riku Hasari

Pääradan eli Suomi-radan hankeyhtiöneuvottelut venyvät todennäköisesti pitkälle ensi vuoteen, sillä kaikki keskeiset asiat ovat vieläkin levällään – tulevasta ratalinjauksesta ja kuntien maksuosuuksista lähtien.

Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tavoitteena on ollut, että neuvottelut päättyisivät vuodenvaihteeseen mennessä. Siihen ei missään tapauksessa päästä.

– Jotta osakassopimus saataisiin aikaiseksi jo alkuvuodesta, se ei voi olla kovin detaljoitu vaan pitäisi maalata suhteellisen isolla pensselillä, sanoo Hämeenlinnan pääneuvottelija, kaupunginjohtaja Timo Kenakkala.

Käytännössä tämänkaltaista sopimusta tuskin huitaistaan kasaan kovinkaan nopeasti – varsinkaan kun joka kunnalla on ratakuvioiden suhteen omat erityiset intressinsä.

Nykyinen päärata vai oikorata?

Tampereen kaupunkia kiinnostaa edelleen suora oikorata Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Hämeenlinna, Riihimäki ja Janakkala pitävät ehdottomasti kiinni siitä, että suunnittelun on kohdistuttava nykyisen pääratakäytävän parantamiseen ja lisäraiteisiin.

– Minusta ratalinjauksesta voisi tehdä vielä esiselvityksen, jossa näitä vaihtoehtoja puntaroitaisiin. Sen jälkeen oltaisiin selvemmillä vesillä ja tehtäisiin päätös linjauksesta. Ja vasta sen jälkeen päättäisimme, menemmekö mukaan hankeyhtiöön vai emme, Kenakkala pohtii.

Kantahämäläiset eivät missään tapauksessa peräänny ratalinjaukseen liittyvästä kannastaan, kaupunginjohtaja alleviivaa.

Esiselvityksen laatisi Väylävirasto. Sen tekeminen kestää muutaman kuukauden. Vastaava selvitystyö aloitettiinkin jo tammikuussa, mutta Väylävirasto keskeytti sen alkuunsa yllätyttyään viime hallituksen hankeyhtiösuunnitelmista.

Erikoinen marssijärjestys

Hämeenlinna, Riihimäki ja Janakkala eivät lähde mukaan yhtiöön, joka suunnittelisi tamperelaisten toivomaa suoraa rataa. Sen sijaan kantahämäläiset ovat ilmoittaneet estävänsä uuden radan Hämeen maakuntakaavalla.

Ylimääräistä päänvaivaa aiheuttaakin hankeyhtiöneuvottelujen erikoinen marssijärjestys: osakassopimuksen periaatteista on tarkoitus neuvotella jo ennen ratalinjauksesta sopimista.

Oman hidasteensa luo se, että neuvotteluihin osallistuu alkuvaiheessa niin monta kuntaa, myös sellaisia, jotka ovat mukana vain ”kuulostelemassa”.

Helsinki ja Vantaa suhtautuvat ratalinjauskysymykseen neutraalisti, Kenakkala kertoo, koska niitä kiinnostaa nimenomaan Lentorata. Myös Lahti haluaa Lentoradan, sillä se tukisi Lahden oikorataa.

Lentorata koostuisi kaksiraiteisesta Pasila–lentoasema–Kerava-tunnelista, joka kytkisi lentoaseman kaukojunaverkostoon.

Unohdetaanko tunnin tavoiteaika?

Nykyisen pääratakäytävän puitteissa Tampereen ja Helsingin välistä matka-aikaa ei saada puristetuksi alle tuntiin.

– Tuntiin ei kannata pyrkiä, jos ja kun sen hinta nousee erittäin korkeaksi ja vaikuttavuus jää selvästi heikommaksi kuin tämän toisen vaihtoehdon (nykyisen pääratakäytävän kehittämisen), Kenakkala sanoo.

Uuden ratalinjauksen ja nykyisen pääradan parantamisen lisäksi hankeyhtiöneuvottelijoiden papereista löytyy kolmaskin vaihtoehto: kahteen ensimmäiseen vaihtoehtoon sisältyvän Lentoradan hylkääminen ja vain nykyiseen päärataan ja Keravan eteläpuoliseen raiteistoon keskittyminen.

Ratalinjausta ei voi lyödä täysin lukkoon pelkässä hankeyhtiöryhmässä, sillä se vaatii aikanaan eduskunnan hyväksynnän.

Rakentaminen on oma lukunsa

Esillä on pidetty toivetta, että suunnittelukustannuksiin saataisiin EU:n rahaa jo kuluneen syksyn CEF-rahoituskierrokselta, jonka takaraja on 26. helmikuuta. Jos hankeyhtiön perustaminen myöhästyy hausta, Väylävirasto voisi hakea rahoitusta yhtiön puolesta.

Suunnittelukustannuksiin voi saada enintään 50 prosentin EU-rahoituksen. Nyt perusteilla oleva ratahankeyhtiö koskee nimenomaan ja vain suunnitteluvaiheita.

Varsinaisen rakentamisen osalta rahoitusmalli on täysin auki. Tähänastiset hahmotelmat ja laskuharjoitukset ovat synnyttäneet enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Kuntien murheena on niiden harteille tulevaisuudessa lankeava maksutaakka. HÄSA

Lue lisää: Hämeenlinnan Timo Kenakkala: Nykyisen pääradan peruskorjaus on mukana kaikissa ratalinjausvaihtoehdoissa

Lue lisää: Lulu Ranne: ”Rataneuvotteluihin ei pidä lähteä lompsa valmiiksi auki”

Lue lisää: Taistelu tulevasta ratalinjauksesta kiihtyy – ”Tämä on Hämeelle elämän ja kuoleman kysymys”