Kanta-Häme

Pääradan parantaminen jatkuu

Liikennevirasto on käynnistämässä pääradan Riihimäen ja Tampereen välisen osuuden tarveselvitystä. Ensi kesään mennessä valmistuva selvitys kokoaa yhteen ja antaa hintalapun radan kapasiteetin riittävyyttä lisääville kehittämistarpeille aina vuoteen 2040 saakka.

– Tässä yhteydessä kolmannen ja neljännen raiteen rakentamiselle lasketaan kustannusarvio, mutta selvitetään myös esimerkiksi kolmioraiteen rakentamista Toijalaan ja ohituspaikkaa Hattulan Leteensuolle, kertoo liikennejärjestelmäasiantuntija Erika Helin Liikennevirastosta.

Pääradan välityskapasiteettia lisätään jo Pasilan ja Riihimäen välillä, jotta tavaraliikenne saadaan kulkemaan joustavasti jatkuvasti kasvavan henkilöliikenteen ohessa. Lisäkapasiteetin tarvetta on myös Riihimäeltä pohjoiseen Tampereelle ja edelleen aina Jyväskylään saakka.

Ylijohtaja Rami Metsäpelto Liikennevirastosta toteaa, että taajamaliikenteen lisäämiseen on suuret paineet, jolloin tavarajunaliikenteen edellytykset pääradalla on turvattava.

– Äänekosken biotuotetehtaan vaikutukset pääradan liikenteeseen on jo selvitetty, mutta nyt tarkastellaan pitkällä aikajänteellä kuinka ratakapasiteetti riittää, Metsäpelto kertoo.

Riihimäen kolmioraide helpottaa tavaraliikennettä, jonka ei enää tarvitse Tampereelta tullessaan Riihimäellä vaihtaa veturia junan päästä päähän jatkaakseen matkaa Lahden suuntaan.

Kolmioraide helpottaisi myös Toijalassa, jossa etelästä saapuva tavaraliikenne pääsisi jatkamaan Turun suuntaan. Nyt junat käyvät kääntämässä veturinsuuntaa Tampereella ja kuormittavat turhaan rataosuutta.

Hattulan Leteensuolle on pitempään kaavailtu kolmatta raidetta nykyisten kahden rinnalle. Näin pystyttäisiin saamaan junille ohituspaikka.

– Selvityksessä tarkastellaan myös esimerkiksi kauko- ja lähiliikenteen pysäkkitarpeita sekä asemien sijoittelua, kertoo Erika Helin.

Selvitystyö on vasta käynnistymässä, mutta valmistuu kevään aikana. HÄSA