Kanta-Häme

Pääradan suunnittelu nytkähti vihdoin eteenpäin

Lisäbudjettirahoilla suunnitellaan nykyisen radan parantamista, ei uusia nopeita yhteyksiä. Kuva: Esko Tuovinen
Lisäbudjettirahoilla suunnitellaan nykyisen radan parantamista, ei uusia nopeita yhteyksiä. Kuva: Esko Tuovinen

Pääradan suunnittelua on edistetty, ja Riihimäen eteläpuolisen rataosuuden osalta ollaan nyt hankintavaiheen valmisteluissa, kertoo apulaisjohtaja Jussi Lindberg Väylävirastosta.

Hallitus myönsi kesäkuun lisäbudjetissa 11 miljoonaa euroa pääradan parantamisen suunnitteluun. Moni on jo ehtinyt ihmetellä, miksei mitään tapahdu.

Kyse on nykyisen radan välityskyvyn nostamisesta, käytännössä pienten oikaisujen ja muiden parannusten sekä mahdollisten lisäraiteiden suunnittelusta.

Nopea yhteys on eri asia

Suomi-radan nopean yhteyden suunnittelu on eri asia. Sen jatkoaskelia Lindberg ei lähde arvailemaan.

– Vielä ei ole tiedossa, mitä selvityksiä ja suunnitelmia hankeyhtiöt tulisivat teettämään. Ne asiat ovat vasta valmisteilla. Väylävirasto tekee niitä asioita, joita sille on budjeteissa annettu tehtäväksi.

Väylävirasto aloitti vuoden alussa esiselvityksen tekemisen Helsinki–Tampere-välin nopean yhteyden vaihtoehdoista, mutta työ keskeytettiin ja pantiin jäihin jo helmikuun alussa, kun silloinen hallitus oli tiedottanut hankeyhtiösuunnitelmistaan.

Suomi-radan hankeyhtiöneuvottelut alkavat ensi tiistaina. Mukana on Hämeenlinnan, Riihimäen ja Janakkalan lisäksi kymmenen muuta kuntaa sekä valtiovarainministeriö, Väylävirasto, Helsingin seudun liikenne (HSL) ja valtion lentoasemayhtiö Finavia. Pöydällä on muun muassa tuleva ratalinjaus ja osakkaiden maksuosuudet.

Lue myös: https://www.hameensanomat.fi/kanta-hame/lvm-ratalinjaus-ratkeaa-jo-ensi-viikolla-alkavissa-neuvotteluissa-kenakkala-maakuntakaavaa-ei-muuteta-926442/

Suunnittelurahoja ei viety

Hallitus tiedotti tiistaina neljännen lisätalousarvion yhteydessä, että tulevien hankeyhtiöiden emoyhtiöksi perustetulle Pohjolan Rautatiet Oy:lle keväällä siirretyt, isojen ratahankkeiden suunnitteluun tarkoitetut sata miljoonaa euroa tuloutetaan takaisin valtiolle.

Kyse on kuitenkin vain miinuskoroista johtuvasta teknisestä manööveristä: rahoja ei haluta makuuttaa yhtiön tilillä. Hallituksen mukaan yhtiölle budjetoidaan samansuuruinen määräraha Turun ja Tampereen suunnan nopeiden ratayhteyksien suunnittelukustannuksiin. HäSa