Kanta-Häme

Päärata ei kelvannutkaan “tulevaisuusinvestoinniksi” – “Kenelläkään ei tunnu olevan otetta asiaan”

Kanta-Hämeen kansanedustajien arviot pääradan tilanteesta repeävät. Hallituspuolueissa odotukset ladataan lisäbudjettiin ja budjettiriiheen. Oppositioedustajat syyttävät hallitusta pääradan unohtamisesta.

Päärataremontin ympärille pelmahti uusia kysymysmerkkejä, kun hallituksen kolmen miljardin euron “tulevaisuusinvestointien” listalta ei löytynytkään isoja ratahankkeita, joilla valtion osakeomistusten myyntiohjelmaa alun perin perusteltiin.

Kanta-Hämeen kansanedustajilla on nyt kovin erilaisia käsityksiä siitä, missä kantimissa hanke todella on ja milloin se saadaan käyntiin.

Päähallituspuolue SDP:n Tarja Filatovin mukaan pääradan suunnittelu on pantava liikkeelle “viimeistään syksyn lisätalousarviossa”.

Tarja Filatov (sd.).

– Ja syksyn budjettiriihessä on saatava kestävät päätökset radasta.

Mirka Soinikoski (vihr.) näkee, että päärata voisi saada rahaa jo ensimmäisessä eli kesäkuun lisätalousarviossa, jolla ”ratahankkeiden eteneminen lukitaan”.

– Turun ratahankkeet ovat pidemmälle valmisteltuja, mutta myös Riihimäki–Tampere-osuus on valmistelussa siinä vaiheessa, että siinä päästään etenemään.

Soinikoski korostaa, että päärata on ”kaikilla mittareilla tärkein” hanke, jonka toteuttamiseen vihreät on puolueena sitoutunut.

“Ministerin ja hallituksen käsissä”

Pääradan suunnittelurahoja ei kuitenkaan voi ujuttaa kesäkuun lisäbudjettiin, mikäli hallitusohjelmakirjauksiin on uskominen. Isojen ratahankkeiden valtionrahoitus edellyttää sitä, että tulevien hankeyhtiöiden osakaskunnista ja muista keskeisistä perusasioista on ensin sovittu.

Liikenne- ja viestintäministeriön verkko-osaston päällikön Sabina Lindströmin mukaan lisätalousarviolla rahoitettavien hankkeiden pitää yleensä olla sekä kiireellisiä että niin pitkälle suunniteltuja, että rakentaminen pystytään aloittamaan jo saman vuoden aikana.

Tulkinta siitä, mitkä menot kelpaavat lisäbudjettiin, on kuitenkin viime kädessä poliittinen päätös.

Lindström ei halua ryhtyä arvailemaan, miten ja milloin isojen ratahankkeiden kanssa loppujen lopuksi edetään.

– Ne linjaukset ovat tässä vaiheessa pitkälti ministerin ja hallituksen käsissä.

Odotuskaistalle juuttunut Helsinki–Riihimäki-hankkeen toinen vaihe lisäraiteineen olisi heti valmis toteutettavaksi. Se kisaa samoista rahoista muun muassa Espoon kaupunkirataa vastaan.

SDP:n Johannes Koskisen mielestä pääradan suunnittelurahat irtoaisivat Helsinki–Riihimäki-hankkeen ensimmäisen vaiheen edelleen käyttämättä olevista kymmenistä miljoonista euroista, jotka sisältyvät väyläverkon tämän ja ensi vuoden kehittämisrahoihin.

Johannes Koskinen (sd.).

Hänestä isoihin infrahankkeisiin tarvitaan sekä suoraa budjettirahoitusta ja EU-rahaa että edullisia pitkäaikaisia lainoja esimerkiksi Euroopan investointipankista.

– Niille on tilaa, kunhan kansantalouden ja työllisyysasteen kasvu jatkuu vakaana.

Suunnittelulla jo tulenpalava kiire

Opposition edustajat roimivat hallituspuolueita pääradan sivuuttamisesta.

– Kenelläkään ei tunnu olevan oikein otetta asiaan, vaikka sillä on tulenpalava kiire. EU:n uuden rahoituskauden 2021–2027 hyödyntäminen edellyttäisi uusien infrahankkeiden käynnistämistä välittömästi, sanoo Lulu Ranne (ps.).

– Näyttää selvältä, ettei päärata etene vuosikausiin ilman rajua poliittista vaikuttamista. Voi olla, että koko 2020-lukukin odotellaan, ellei hallitukseen saada vahvoja poliittisia edunvalvojia.

Lulu Ranne (ps.).

Ranne mainitsee, että Väylävirasto on ynnännyt Helsinki–Tampere-ratavälin parantamisen suunnittelu- ja rakennusaikatauluksi peräti 21 vuotta.

– Ei vaikuta kovin lupaavalta.

Ranteen mukaan pääradan lisäkapasiteetin rakentamiseen kannattaa hakea myös yksityistä rahaa, sillä pelkkien julkisten varojen varassa tärkeätkin infrahankkeet uhkaavat hyytyä ikuisuusprojekteiksi.

“Jos tahtoa löytyy, löytyvät resurssitkin”

Kokoomuksen Sanni Grahn-Laasosen on “mahdotonta ymmärtää”, miksei edes suunnitteluvaiheeseen löytynyt rahaa, kun ”Säätytalolla jaettiin miljardeja sinne tänne”.

– Selitykseksi ei käy, että rahaa olisi kenties tulossa myöhemmin. On suuri vaara, että EU-rahoituksen aikaikkuna umpeutuu, hän toteaa.

– Kyllä tässä nyt niin kävi, että Rinteen hallitus unohti pääradan. Se on käsittämätöntä, niin paljon lupailtiin ennen vaaleja.

Timo Heinonen (kok.).

Timo Heinonen (kok.) luonnehtii hallitusohjelmaa pääradan suhteen ”valitettavan tyhjäksi paperiksi”, joka viestii hallituspuolueiden erimielisyydestä raidehankkeiden priorisoinnissa. Hän muistuttaa, että vielä keväällä nykyiset hallituspuolueet vaativat pääradalle kiireellisiä suunnittelurahoja.

Myös Päivi Räsänen (kd.) ihmettelee, miksei hallitus nostanut päärataa muiden väylähankkeiden edelle, vaikka sille olisi vankat perusteet. Hän huomauttaa, että valtion omaisuuden myyntituloilla pääratahankkeen saisi pikaisesti käyntiin.

– Pääradan tulevaisuuden ratkaisee poliittinen tahto. Jos tahtoa löytyy, löytyvät resurssitkin.

Esiselvityskin toistaiseksi jäissä

Pääradan ensimmäistä suunnitteluvaihetta eli yleissuunnittelua edeltävä esiselvityskin on vielä tekemättä, vaikka viime hallitus myönsi siihen miljoona euroa ja selvityksen piti olla valmis kesään mennessä. Väylävirasto keskeytti työn helmikuussa heti hankeyhtiösuunnitelmien julkistuksen jälkeen.

Väylävirastosta kerrotaan, ettei esiselvityksen jatkamisesta ole vieläkään mitään tietoa. Virasto odottaa uuden hallituksen tarkempia linjauksia, joita alkanee tippua vasta syksyllä.

Riihimäkeläinen sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen (vas.) ei halua kommentoida toisen ministerin vastuualueelle kuuluvia asioita.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) ja valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.) eivät vastanneet raidehankkeiden rahoitusta koskeviin kysymyksiin. HäSa

Lue myösAnalyysi: Päärata on nyt aidosti paalupaikalla – Ministerivalinnat ja rahoituskriteerit ratkaisivat

Lue myösPääradan varrella jatketaan lisäraiteiden lobbausta – Suunnitelmilla on jo kiire

Lue myösKanta-Hämeen oppositioedustajat pettyivät pääratakirjaukseen

Lue myösKantahämäläiset hoputtavat ratapäätöstä – Päärata on vaikutuksiltaan painavin hanke