Kanta-Häme Hämeenlinna

Päärata uhkaa jäädä nyt Espoon radan jalkoihin – Sadan miljoonan euron välistäveto tukisi Turun tunnin junaa

Turun tunnin junaan kuuluvaa Espoon kaupunkirataa junaillaan kulisseissa jo varmana pidetyn Helsinki–Riihimäki-välin kakkosvaiheen edelle.
Pääradan Helsingin ja Riihimäen välin kapasiteettilisäyksen toinen vaihe on vaarassa siirtyä hamaan tulevaisuuteen. Kuva Riihimäen asemalta.

Pääradan Helsinki–Riihimäki-välin parantamisen toinen vaihe uhkaa jäädä Espoon kaupunkiradan jalkoihin ja siirtyä kauemmas tulevaisuuteen.

Pääratalobbareilla riittää nyt tekemistä, sillä jos Espoo-operaatio onnistuu, kyse on arviolta sadan miljoonan euron lipeämisestä pääradan lisäkapasiteetista Turun tunnin junan tueksi. Espoon kaupunkirata on osa Turun ja Helsingin välistä uutta rataa.

Hämeen Sanomien tietojen mukaan virkamies- ja poliitikkopiireissä liikkuu vahva huhu yrityksestä lykätä pääratahanketta. Sitä ei kuitenkaan haluta kommentoida julkisesti.

Pääradan välityskykyä parantavan hankkeen kakkosvaihe sisältää muun muassa lisäraiteita joillekin Keravan ja Riihimäen välisille osuuksille. Yleisesti jo varmana pidetyn ja valmiiksi suunnitellun jatkohankkeen siirtäminen eteenpäin Espoon radan tieltä on vielä mahdollista, sillä valtion rahoituspäätökset antavat yhä odottaa itseään.

Luvassa on heti hallituskauden alkajaisiksi tiukka vääntö näidenkin raideinvestointien järjestyksestä.

 

Lue myös: Vaalipaneeli yksimielinen: Päärata pitää saada mukaan hallitusohjelmaan (2.4.2019)

 

“Monen muun asian edellytys”

Helsingin seudun kunnat ja niiden omistama kuntayhtymä Helsingin seudun liikenne (HSL) ajavat Espoon kaupunkirataa investointilistan kärkeen.

– Helsingin seudun sisäisen liikkumisen kannalta Espoon kaupunkirata on ykkönen. Siellä ne tämän hetken suurimmat haasteet ovat, toteaa HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen.

Myös Uudenmaan liitto lobbaa “kapasiteettia lännen suuntaan” lisäävää Espoon kaupunkirataa Helsingin seudun hankekorin ykköseksi, kertoo Uudenmaan liiton liikennesuunnittelupäällikkö Petri Suominen.

– Tunnusluvut puhuvat sen puolesta, että Pasila–Riihimäki-hankkeen ensimmäisen vaiheen jälkeen kannattaa tehdä Espoon kaupunkirata ja palata vasta sen jälkeen Pasila–Riihimäen kakkosvaiheeseen.

– Espoon kaupunkirata on monen muun asian edellytys. Pisaraakaan ei voida tehdä ennen Espoon kaupunkirataa, eikä pääradan isoja parantamisia ole mielekästä tehdä ennen Pisararataa, joka tuo lisää kapasiteettia Helsingin päähän, Suominen perustelee.

 

Lue myös: Jan Vapaavuori: Hämeenlinna jätettiin pääratayhtiön ulkopuolelle “yhteisellä ja yksimielisellä” päätöksellä (13.3.2019)

 

Ykköskorissa tungosta

Helsingin seudun MAL 2019 -suunnitelmassa (MAL = maankäyttö, asuminen, liikenne) myös Helsinki–Riihimäki-kakkosvaihe on yhä ensimmäisessä, vuosille 2020–2023 ajoitettujen liikenneinvestointien korissa muun muassa Espoon kaupunkiradan ja Pisararadan perässä.

Valistuneiden arvioiden mukaan kaikkia korin hankkeita ei pystytä toteuttamaan mainitussa aikaikkunassa ainakaan suunnitelmaan kirjatulla 340 miljoonan euron vuotuisella rahoituksella. Toisin sanoen ykköskoriin on ängetty liikaa tavaraa. Sen sijaan kakkoskori (2024–2027) on jätetty rataurakoiden osalta tyhjäksi.

MAL-suunnitelma hyväksyttiin HSL:n hallituksessa 26. maaliskuuta ja Helsingin seudun yhteistyökokouksessa (HSYK) 28. maaliskuuta. Se on seudun kuntien ja HSL:n näkemys. Varsinainen MAL-sopimus neuvotellaan sen pohjalta valtion kanssa.

Investoinneista ja niiden priorisoinnista päättää siis tuleva hallitus.

 

Lue myös: Päärata, Tähtisairaala, Ahveniston sairaala, kakkostie, kiertotalous, 5G, robotiikka – kaikki Kanta-Hämeen kynnyskysymyksiä (8.3.2019)

 

Hidastaisi pääradan kehittämistä

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja Timo Kenakkala ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) painottavat, että pääradan kapasiteettilisäyksen ensisijaisuudella on vankat valtakunnalliset perusteet. Heistä Helsinki–Riihimäki-hankkeen kakkosvaihe on ehdottomasti tehtävä ennen Espoon kaupunkirataa.

Myös Riihimäen kaupunginjohtajan Sami Sulkon mukaan se pitää toteuttaa nopealla aikataululla.

– Hankkeen siirtäminen monella vuodella eteenpäin hidastaisi dramaattisesti mahdollisuuksia pääradan kehittämiseen. HäSa

Kommentti: Haloo ja herätys, pääratalaiset

Kun pääradan edunvalvojat joutuvat taistelemaan muutaman miljoonan euron suunnittelurahoista, ollaan Turun tunnin junalle puliveivaamassa vaivihkaa sataa miljoonaa euroa – pääradan parantamisen kustannuksella. Ilman Sipilän hallituksen järjetöntä eroa tämä välistäveto olisi luultavasti jo ehditty tehdä. Nyt se on vielä estettävissä.

Viki Salonen

Huomio, haloo ja herätys, kaikki uudet ja vanhat kansanedustajat ja muut päärata-aktiivit! Peli jatkuu jo!

Ratahankkeiden järjestykseen isketään kiinni heti hallitusneuvotteluissa. Ympäripyöreän “kaikkia raidehankkeita pitää tukea” -jokeltelun aika on lopullisesti ohi. Joka ainoan kansanedustajan on hallittava suuriin ratahankkeisiin ja niiden osiin liittyvä asiakokonaisuus ja myös pantava itsensä likoon asiansa puolesta.

Näin vanhana turkulaisenakin on pakko myöntää, että Turun radan suosiminen on mennyt jo naurettavuuden puolelle. Matkustajamäärien ja muiden faktojen valossa Turun tunnin juna on huomattavasti vähäpätöisempi hanke kuin pääradan parantaminen. Siitä huolimatta sitä pusketaan kulissien takana eteenpäin apinan raivolla.

Jos turkulainen Petteri Orpo (kok.) jatkaa valtiovarainministerinä, liikenneministerin soisi tulevan tasapainon vuoksi vaikka Tampereelta.

Viki Salonen