Kanta-Häme

Päärata voi saada EU-rahaa – Virkkunen: "Merkitsee seuraavan ohjelmakauden aikana satoja miljoonia"

Päärata on mukana ohjelmaesityksessä, josta äänestetään Euroopan parlamentissa keskiviikkona.
Pääradan tukkeutumisesta ja kolmannen raiteen tarpeesta on keskusteltu tänä vuonna paljon. Kuvaaja: Ville-Veikko Kaakinen

Päärata voi saada EU-rahaa investointeihin, jos se pääsee mukaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmaan, josta äänestetään vuosille 2021-2027 Euroopan parlamentissa keskiviikkona.

Suomalaisittain isoin asia esityksessä on eurooppalaisen ydinverkkokäytävän jatkaminen Helsingistä päärataa pitkin pohjoiseen Tornion kautta Ruotsin puolelle Luulajaan. Tähän asti Suomen radoista eurooppalaiseen ydinverkkokäytävään on kuulunut vain Turku-Helsinki-Vainikkala-osuus.

Asetuksessa teollisuusvaliokunnan pääneuvottelijana toimiva europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.) kertoo tiedotteessaan, että pääradan sisällyttäminen osaksi Euroopan merkittävimpiä ydinverkkokäytäviä lisää Suomessa EU-tukikelpoisten ratahankkeiden määrää jopa 2 miljardilla eurolla.

– Tukea Suomi voi näihin investointeihin saada maksimissaan 30 prosenttia, mikä merkitsee seuraavan ohjelmakauden aikana satoja miljoonia. Se on erittäin tervetullut lisärahoitus suomalaiseen liikenneinfraan. Pääradan varrella asuu puolet suomalaisista, joten lisäinvestoinneille on tarvetta, Virkkunen sanoo.

Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta ollaan tulevalla kaudella suuntaamassa yli 42 miljardin euron julkiset investoinnit eurooppalaiseen rajat ylittävään liikenne-, energia- ja digi-infraan.

– Euroopan kestävän kasvun ja kilpailukyvyn vahvistaminen edellyttävät nopeita ja moderneja yhteyksiä. Erityisenä painopisteenä on ilmastonmuutoksen torjunta. 60 prosenttia rahoituksesta suunnataan tätä tukeviin hankkeisiin, Virkkunen sanoo.

Hän muistuttaa, että raideliikenteen edistäminen on yksi EU:n liikennepolitiikan tärkeä prioriteetti.

– Erityisesti nyt kun liikenteen päästöjä on voimakkaasti vähennettävä, raidehankkeiden merkitys kasvaa. Raideliikenne on ympäristöystävällistä, se tuottaa liikenteen päästöistä vain prosentin

Virkkusen mukaan Suomen kannalta oleellista on edistää myös Rail Balticaa. Se on Virosta Latvian, Liettuan ja Puolan kautta Saksaan ulottuvana suurhankkeena yksi merkittävin seuraavien vuosien eurooppalainen rajat ylittävä rahoituskohde. Rail Baltica tulee aikanaan kytkemään myös Suomen radat kiinteämmin osaksi eurooppalaisia rataverkkoa.

Parlamentti äänestää kannastaan keskiviikkona ja päättää samalla mandaatista aloittaa trilogineuvottelut. Parlamentin tavoitteena on viedä neuvottelut päätökseen kevään aikana.

Päärata-keskustelutilaisuus

Tiistaina 18. joulukuuta Hämeenlinnan Raatihuoneella järjestetään kello 15.30 alkaen tilaisuus Päärata tukkeutuu – Tarvitaanko pallolaajennus, ohitusleikkaus vai molemmat?

Keskustelemassa ovat muun muassa Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok.), Hämeenlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio ja Onnibus Oy:n toimitusjohtaja Lauri Helke. Tilaisuus järjestetään osana EPP:n Local Dialogues -kiertuetta.