Kanta-Häme

Pääratayhtiö herättää myös epäilyksiä – Väylävirasto keskeytti pääradan esiselvityksen

Kanta-Hämeen kansanedustajista vain kokoomuslaiset suhtautuvat malliin varauksettoman myönteisesti.
Pääradan Helsinki–Tampere-välin parantamiseen tähtäävän, perusteilla olevan hankeyhtiön kaikki yksityiskohdat ovat vielä auki.

Kanta-Hämeen kansanedustajista vain kokoomuslaiset Timo Heinonen ja Sanni Grahn-Laasonen pitävät perusteilla olevaa pääratayhtiötä ilouutisena Kanta-Hämeelle. Muut neljä suhtautuvat kuvioon vähintäänkin varauksellisesti, osin jopa nuivasti, vaikka yhtiömalli ja budjetin ulkopuolinen pääomitus mahdollistavat pitkään vaaditun yleissuunnittelun aloittamisen jo tänä keväänä. 

Kritiikki tiivistyy kahteen huolenaiheeseen. Ensimmäinen liittyy siihen, että hankeyhtiön kautta “valtiolle kuuluvaa” rahoitusvastuuta kipataan kuntien harteille. Toinen nousee siitä, että yhtiön valmistelua dominoivat Helsinki, Tampere ja Vantaa.

Kanta-Hämeen pelätään jäävän väliinputoajaksi – pahimmillaan vain isoja kaupunkeja hyödyttävän suurhankkeen maksumieheksi.

 

– Yksinkertaisempaa ja kokonaisinfrastruktuurin näkökulmasta viisasta olisi pitää rahoitus valtiolla. Nyt kikkaillaan budjettikehysten vuoksi, sanoo SDP:n Tarja Filatov

Hänen mielestään Hämeenlinnan ja Riihimäen kannattaa mennä hankeyhtiöön, mikäli sitä käytetään nimenomaan nykyisen pääradan kolmannen raiteen suunnittelun nopeuttamiseen eikä uuden nopean ratalinjauksen valmisteluun.

– Kyseessä on vippaskonsti, mutta nopea suunnittelu on tarpeen, jotta voimme hyödyntää EU-rahoitusta.

 

Hankeyhtiön sudenkuopista varoittelee myös hallitusrintamaa edustava Sirkka-Liisa Anttila (kesk.).

– Pienemmältä seutukunnalta Forssasta tulevana ja pitkän uran tehneenä tiedän konkreettisesti, mitä tarkoittaa, kun suuret kaupunkikeskukset lyöttäytyvät edunvalvonnassa yhteen. Ne ajavat täysillä omien kaupunkikeskustensa etua, eikä siihen silloin juurikaan muuta mahdu.

Päivi Räsäsen (kd.) mielestä nyt pitää keskittyä vain pääradan lisäraiteisiin ja kunnostamiseen, sillä muunlainen priorisointi voisi pudottaa Kanta-Hämeen hitaamman lähiliikenteen varaan.

– Lentorataa ja tunnin junaa ei saa edistää Riihimäen ja Hämeenlinnan junaliikenteen ja pysähdysten kustannuksella.

 

Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen toteaa, ettei “tunnin juna -raide” Helsingistä Tampereelle poissulje sitä, että Hämeenlinnassa ja Riihimäellä pysähtyy tulevaisuudessa riittävästi junia. Hän huomauttaa, että uusi pikaraide vähentäisi tämänhetkisten raiteiden kuormaa.

– Kaikkia ratahankkeita tulee edistää, sillä Suomi on saatava raiteille, hän tiivistää puolueensa linjan.

– Erilliset hankeyhtiöt voivat olla kannatettavia, kunhan ne palvelevat koko maan kehitystä.

Hankekohtaisten yhtiöiden ja valtion budjetin ulkopuolisen rahoituksen hyväksikäyttö liikennehankkeiden toteuttamisessa hyväksyttiin jo lähes vuosi sitten kaikkien puolueiden kesken liikenne- ja viestintäministeriön asettamassa parlamentaarisessa liikennetyöryhmässä.

 

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa vaikuttava Timo Heinonen (kok.) näkee, että Helsingistä Tampereelle matkataan tulevaisuudessakin Hämeenlinnan ja Riihimäen kautta kulkevaa nykyistä pääratakäytävää pitkin.

– En usko muiden linjausten mahdollisuuksiin.

Hänestä on nyt ehdottoman tärkeää, että Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupungit liittyvät hankeyhtiöön ja samalla niihin pöytiin, joissa asioista päätetään.

– Myös pienempien radanvarren kuntien on hyvä hakeutua mukaan vaikka yhteisenä ryhmänä.

Niin ikään opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen (kok.) patistaa kaupunkeja hankeyhtiöön.

– Vain siten voimme varmistaa, että tulevien viikkojen ja kuukausien aikana tehtävät linjaukset palvelevat myös Hämeen etua.

Hän korostaa, ettei päärataa voi kehittää vain parin isoimman kaupungin vaan koko radanvarren ehdoilla.

– Tampereen ja Helsingin välisen yhteyden nopeuttaminen tulee tehdä siten, että junat pysähtyvät myös Hämeenlinnassa ja Riihimäellä. Väliinputoajiksi emme saa jäädä. Nyt on edunvalvonnan paikka.

 

Hämeenlinnan kaupunginjohtajan Timo Kenakkalan mukaan Hämeenlinna lähtee ilman muuta siitä, että hankeyhtiöllä on edistettävä nykyisen pääratakäytävän vahvistamista, ei uutta suoraa rataa Tampereen ja Helsingin välille. Se on myös perusedellytys Hämeenlinnan mukaantulolle.

– Lisäraiteet ja perusparannukset olivat Pirkanmaan liiton selvityksessäkin vaikuttavuudeltaan selvästi paras vaihtoehto, Kenakkala huomauttaa.

Perustettavan hankeyhtiön tulevasta kokoonpanosta, kuntien maksuosuuksista tai ylipäätään osakassopimuksen yksityiskohdista ei ole hänen mukaansa vielä neuvoteltu ainakaan Hämeenlinnan kanssa. HäSa

Lisää aiheesta: Valtio alkaa kehittää Turun ja Tampereen ratavälejä hankeyhtiöillä – Osakkaiksi toivotaan myös kuntia

Lisää aiheesta: Väylävirasto: Junaratojen suunnittelua ei voi käytännössä nopeuttaa

Lisää aiheesta: Pääradan hankeyhtiötä valmistellaan jo täyttä päätä – Yleissuunnittelu voidaan saada käyntiin ilman budjettirahoitustakin