Kanta-Häme

Pääratayhtiön perustaminen siirtyy seuraavalle hallitukselle – Kokoomus ei niele Hämeen kaupunkien sivuuttamista

Sanni Grahn-Laasonen: Anne Bernerillä ei ole enää mandaattia edistää hankeyhtiöitä eikä jatkaa neuvotteluja suurten kaupunkien kanssa.
Suomirata Oy:n ja muiden uusien ratahankeyhtiöiden perustaminen on sittenkin jäämässä seuraavalle hallitukselle. Kuva tammikuun pääratatempauksesta, mikrofonin kanssa kokoomuksen Sanni Grahn-Laasonen. Kuva: Viki Salonen
Suomirata Oy:n ja muiden uusien ratahankeyhtiöiden perustaminen on sittenkin jäämässä seuraavalle hallitukselle. Kuva tammikuun pääratatempauksesta, mikrofonin kanssa kokoomuksen Sanni Grahn-Laasonen. Kuva: Viki Salonen

Uutta pääratayhtiötä ei voida perustaa ennen eduskuntavaaleja, sillä pelkäksi toimitusministeriksi muuttuneella liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerillä (kesk.) ei ole enää mandaattia edes jatkaa neuvotteluja suurten kaupunkien kanssa.

Näin kertoo toimitusministeristön opetusministeri ja kokoomuksen varapuheenjohtaja Sanni Grahn-Laasonen.

– Toimitusministeristö ei voi tehdä näin isoja ja kauaskantoisia poliittisia ratkaisuja, vaan niistä päättää seuraava hallitus.

 

Grahn-Laasosen mitta täyttyi, kun paljastui, ettei pienempiä kaupunkeja päästetty mukaan hankeyhtiöön.

– Emme tule hyväksymään sitä, että Hämeenlinna jäisi hankeyhtiön ulkopuolelle. Tämä peli vihelletään nyt poikki.

Grahn-Laasonen vahvistaa puhuvansa koko puolueen äänellä.

– Olen tarkistanut tämän vahvan linjauksen myös puolueen puheenjohtajalta.

Kokoomuksen puheenjohtaja, valtiovarainministeri Petteri Orpo kertoi Bernerin kanssa helmikuun alussa uusista hankeyhtiöistä ja niiden pääomittamisesta. Tuolloin ajatuksena oli saada yhtiöt pystyyn vielä tällä vaalikaudella.

 

Hämeen Sanomien saamien tietojen mukaan myös oikeuskanslerin tuore linjaus on, ettei Anne Bernerin mandaatti enää riitä hankeyhtiökokonaisuuden edistämiseen.

Oikeuskansleri Tuomas Pöystiltä ei ole vielä saatu vahvistusta asialle. Jos tieto pitää paikkansa, myös kilpailevan ratahankkeen eli Turun tunnin junan hankeyhtiön perustaminen siirtyy seuraavalle hallituskaudelle.

 

Pääradan kehittämisestä päätetään vaalien jälkeen hallitusneuvotteluissa, Grahn-Laasonen korostaa.

– Kokoomus haluaa isot ratahankkeet hallitusohjelmaan ja on sitoutunut siihen, että mukaan tulevat silloin myös Hämeen kaupungit. Suomi-rata on koko Suomen rata, ei mikään Vapaavuoren rata, ja sen varrella olevien kaupunkien pitää olla vahvasti mukana sen kehittämisessä.

Helsingin pormestari Jan Vapaavuori (kok.) kertoi tiistaina Hämeen Sanomille, että Hämeenlinnan ja muiden pienempien kaupunkien jättämisestä Suomirata Oy:n ulkopuolelle päätettiin yhteisesti ja yksimielisesti liikenne- ja viestintäministeriön, Helsingin, Vantaan ja Tampereen neuvotteluissa.

– Helsingin pormestari ei päätä näistä asioista yksin eikä määrää täällä. Ei Hämettä voi tällä tavalla ohittaa. Rata kulkee Hämeen läpi, Grahn-Laasonen sanoo.

 

Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) oli kertonut maanantaina pääomituksesta päättäneelle kaupunginvaltuustolle, ettei Sipilän hallituksen viimeviikkoinen ero vaikuttaisi hankkeen etenemiseen.

Tampereen ja Vantaan kaupungit ovat jo päättäneet pääomittaa Suomirata Oy:tä, kumpikin enintään neljällä miljoonalla eurolla. Helsingin kaupungin on tarkoitus päättää asiasta lähiaikoina. Yhtiön osakkuudesta on neuvotellut myös valtion lentokenttäyhtiö Finavia. HäSa

Lue myös: Jan Vapaavuori: Hämeenlinna jätettiin pääratayhtiön ulkopuolelle “yhteisellä ja yksimielisellä” päätöksellä

Lue myös: Viki Salosen kolumni: Kanta-Hämettä kyykytetään nyt olan takaa

Lue myös: Tampereen pormestari Lauri Lyly: Tuleva ratalinjaus on vielä täysin auki, tunnin matka-ajasta ei tingitä

Lue myös: Hämeenlinna ja Riihimäki ulos pääratayhtiön ensimmäisestä vaiheesta – Finavia tulossa hankeyhtiön osakkaaksi