Kanta-Häme

Paikallisuus yhä tärkeää

– Paikallisuudella on merkitystä. Asiakkaat haluavat paikallisia palveluja ja globaalia toimituskykyä, Etteplanin Suomen liiketoimintajohtaja Veikko Lamminen sanoo.

Yksi Suomen suurimmista insinööritoimistoista, Etteplan, tuli suurten teollisuusasiakkaidensa perässä Hämeenlinnaan. Sen merkittäviä hämeenlinnalaisia asiakkaita ovat muun muassa Konecranes ja Patria.

– Isojen Hämeenlinnan asiakkaidemme tukeminen on helpompaa täältä Hämeenlinnasta kuin muualta, Hämeen aluejohtaja Marko Mäntysaari sanoo.

Mäntysaari tuli Hämeenlinnaan 12 vuotta sitten, jolloin toimistossa oli pari työntekijää. Nyt Hämeenlinnan Vanajantien toimistossa työskentelee 30-40 henkilöä.

Yhtiö pitää vahvuutenaan, että se pystyy tarjoamaan samat korkealaatuiset palvelut kaikista 40 toimipisteestään.

– Olemme menneet asiakkaiden perässä muun muassa Kiinaan. Pystymme kuitenkin vaikka Suomessa käyttämään Kiinan toimiston osaamista, Lamminen sanoo.

Jatkuva yhteys …Kiinan toimistoon

Mäntysaari kertoo, että Hämeenlinnan toimistolla oli tärkeä rooli, kun Etteplanin Kiinan toimintaan käynnistettiin. Kiinan liiketoiminta alkoi Shanghain toimistosta.

– Olemme yli kymmenen vuotta olleet päivittäin yhteydessä Shanghain toimistoon.

Suomessa puhutaan työn siirtymisestä Kiinaan. Mäntysaaren mukaan Etteplanilla asia on toisin.

– Kiina ei ole vienyt meiltä yhtään työtä vaan se on ollut avaintekijä asiakastyömme vahvistamisessa.

– Kaikkein rajuimman kasvun aikaan emme olisi selvinneet ilman Kiinan apua. Emme olisi täältä löytäneet niin paljon tekijöitä.

Etteplanin toimistot vastaavat lähialueiden avainasiakkaiden palvelusta. Paras tietämys hankitaan kuitenkin tapauskohtaisesti globaalisti.

– Nyt eräälle asiakkaallemme paras asiantuntemus löytyi Tukholman toimistosta.

Etteplan on Suomen suurin teollisuutta palveleva insinööritoimisto. Rakentamisessa yhtiö on mukana käytännössä vain tärkeiden asiakkaiden suurten hankkeiden kautta. Pohjoismaista löytyy pari yhtä suurta vastaavaa toimistoa.

– Kasvamme sekä asiakkaiden mukana että saamalla uusia asiakkaita, Lamminen sanoo.

Kymmenen… hyvin tärkeää

Etteplanilla on runsas kymmenen avainasiakasta. Kymmenen suurinta asiakasta tuo kaksi kolmasosaa yhtiön liikevaihdosta.

Lammisen mukaan syvä yhteistyö avainasiakkaiden kanssa merkitsee myös erilaista suhdetta. Etteplan ei vain mieti kustannustehokasta ratkaisua asiakkaalle.

– Mietimme asiakkaan kanssa, mitä kannattaa tehdä. Mietimme, mikä on ydinosaamista ja mitä voidaan antaa muille.

Etteplan sanoo tarjoavansa asiakkailleen korkean lisäarvon palvelua, Managed Services -palveluja. Yhtiö voi vastata asiakkaansa jostakin toiminnasta myös kokonaan.

– Palvelut voivat olla joko avaimet käteen -palveluja tai jatkuvia palveluja.

Yhtiö on vastannut kokonaisuutena myös asiakkaiden erittäin suurista investoinneista. Niin suurista, että hankkeiden vetämiseen tarvitaan iso insinööritoimisto ja paljon erilaista osaamista. (HäSa)