Kanta-Häme

Paikannusta parilla painalluksella

Suomalaisyritykset takovat tileilleen euroja kehittämällä palveluita, jotka paikantavat kadonneita ihmisiä tai seuraavat asiakkaiden liikkeitä ruokakaupassa.

Paikantimet käyttävät muun muassa GPS-signaalia ja Bluetooth-yhteyttä sijainnin määrittämiseen.

Tuotteet kelpaavat myös ulkomailla. Suomalaisyritykset hakevat kasvua etenkin Yhdysvaltojen ja Aasian markkinoilta.

Paikannusteknologian kysyntä kasvaa kansainvälisesti, mutta kasvuvauhdista on esittää ainoastaan hienostuneita arvioita.

– Olemme havainneet lisääntyvää kiinnostusta etenkin sairaaloihin, vähittäiskauppaan ja yritysten hallintoon liittyviä paikannusteknologioita kohtaan, kertoo informaatioteknologiaan erikoistuneen tutkimus- ja konsulttiyhtiö Gartnerin tutkimusjohtaja Annette Zimmermann.

Nokian entisten työntekijöiden perustaman Quuppa Oy:n myynti kasvaa eniten Yhdysvalloissa. Kovassa nosteessa ovat myös Kiinan ja Japanin markkinat. Yritys myy sisätilapaikannusjärjestelmiä.

– Toimitimme hiljattain miamilaiseen lastensairaalaan järjestelmän, jolla seurataan potilaiden, henkilökunnan ja sairaalalaitteiden liikkeitä, kertoo toimitusjohtaja Kimmo Kalliola.

Sairaaloiden lisäksi Quupan asiakkaita ovat muun muassa tehtaat ja vähittäiskaupat. Yrityksen suunnittelema paikannusjärjestelmä oli keväällä käytössä myös SM-liigan jääkiekko-otteluissa. Paikantimilla seurattiin pelaajien ja kiekon liikkeitä jäällä.

– Vähittäiskauppa on seuraava aluevaltaus. Esimerkiksi ostoskoriin kiinnitetyn paikantimen avulla voidaan seurata, millä hyllyillä asiakas pysähtyy ja millaisia tarjouskampanjoiden vaikutukset ovat, Kalliola kertoo.

Hän uskoo, että seuraavat viisi vuotta ovat alalla suurta kasvun aikaa.

Samaa mieltä on tamperelaisen Yepzon-yrityksen toimitusjohtaja Otto Linna.

– Meillä kasvu on ollut nopeaa. Paikannuslaitemarkkinat ovat nyt samassa pisteessä kuin matkapuhelinmarkkinat 1990-luvun alussa. Lupaamme yrittää parhaamme, jotta meistä kasvaa uusi Nokia, Linna kertoo.

Yepzon myy kuukausimaksulla toimivia, tulitikkurasian kokoisia paikantimia, joita voi kiinnittää esimerkiksi lastenvaatteisiin tai lemmikin kaulapantaan.

Palvelun kännykkäsovelluksen avulla voi paikantaa esimerkiksi omille retkilleen lähteneen lemmikin tai kotiintuloajasta myöhästyneen lapsen olinpaikan.

Yritys avasi juuri uuden tuotantolinjan Intiassa. Suurinta laitteen kysyntä on Yhdysvalloissa, jossa kuluttajat ovat Linnan mukaan tottuneet helpottamaan arkeaan teknologian avulla.

– Tulevaisuudessa asiakas ei osta pelkkää paikannuslaitetta, vaan esimerkiksi paidan, jossa on paikannusominaisuus sisäänrakennettuna, Linna kertoo.

Väitettä tukee yhdysvaltalaisen ABI Research tutkimuslaitoksen raportti, joka arvioi, että vuonna 2021 myydään kansainvälisesti yli 18 miljoonaa älyvaatetta.

Tällä hetkellä suurin osa älykkäistä vaatteista on tarkoitettu urheilijoille, mutta tapaan on tulossa muutos. Vaatteisiin yhdistettävän turvallisuus- ja hyvinvointiteknologian uskotaan yleistyvän.

Paikannuslaitemarkkinoilla on tilaa myös pienemmän kuluttajaryhmän tuotteille. Lahtelainen Ariadna Tech kehittää navigointijärjestelmää sukeltajille. Tuotteen on tarkoitus tulla markkinoille ensi vuonna.

– Vedessä suuntavaisto voi kadota nopeasti, jolloin reitin tarkistaminen näytöltä vähentää stressiä ja lisää siten sukellusturvallisuutta, kertoo yrityksen markkinointipäällikkö Pasi Lahtinen.

Sukeltajat voivat jakaa laitteen avulla saatuja reittitietoja internetissä. Lisäksi reittikarttoihin voi merkata mielenkiintoisia vedenalaisia paikkoja, kuten hylkyjä.

– Nämä eivät ole massamarkkinat, mutta luotamme siihen, että teknologiallemme on kysyntää. Aiomme valmistaa laitteet Suomessa.

Linda Laine

Päivän lehti

27.1.2020