Kanta-Häme

Paineilma pukkaa maahan sideainetta

Erikoisen näköiset työkoneet ovat stabiloineet maata Vanajantien varressa toukokuulta alkaen. Ohikulkijoiden huomion herättävät laitteet myös pölläyttävät välillä ilmaan valkoisen pilven kalkin näköistä ainetta.

Työmaapäällikkö Antti Virtanen Lemminkäiseltä kertoo, että työmaalla tehdään sekä syvästabilointia että pinnan massastabilointia. Stabiloinnin tavoitteena on maa-aineksen kantavuuden parantaminen. Näin uudelleen rakennettavan Vanajantien alle saadaan pohja, joka ei enää painu kuopille.

Samalla menetelmä myös sitoo tehokkaasti maaperässä olevat haitta-aineet. Työmenetelmän etuna on, ettei paikalta tarvitse kuljettaa pois valtavia määriä maata ja tuoda vastaavasti tilalle täyttömaata.

Katualueen maaperä on pinnan täyttömaan alla turvetta. 2–5 metrin paksuisen turvekerroksen alapuolella taas on savimaakerros.

Korkealla puomilla varustettu laite syöttää maaperän savikerrokseen paineilman avulla kipsin, kalkin ja sementin seosta eli GTC:tä sideaineeksi. Maahan muodostuu eri syvyyksiin ympyrän muotoisia pilareita, jotka vahvistavat savipohjaista maaperää.

Pilareita on syötetty eri syvyyksille metristä aina 13 metriin asti.

Kärsämäisellä lisälaitteella varustettu kaivinkoneen näköinen laite taas tekee massastabilointia turvekerroksessa, noin kolmen metrin syvyydessä. Turvekerros stabiloidaan sekoittamalla siihen sementtiä ja kitkamaata.

– Näyttää siltä, että ensi viikon loppuun mennessä saamme tämänhetkisen urakan osan pakettiin. Sen jälkeen Linnan Infra siirtää tien paikkaa ja myöhemmin sitten jatkamme samaa hommaa toisella puolen tieuraa, Virtanen aikatauluttaa.

Linnan Infran vastaava mestari Perttu Ketola kertoo, että katualueen saneeraus etenee aikataulussa, vaikka maan alta onkin tullut vastaan erinäisiä yllätyksiä.

Varsinkin työn alkuvaiheissa sitä hidastivat maaperään upotetut puu- ja teräspaalut sekä vanhat rakennusten pohjat. Alueella kulkee myös paljon kaapeleita, joiden sijainnista ei etukäteen ole ollut tietoa.

– Kaikenlaista siltä on tullut vastaan, mutta vielä ei ole viikinkivenettä löytynyt, naurahtaa Lemminkäisen Antti Virtanen.

22. heinäkuuta Kantolassa järjestettävän AC/DC:n suurkonsertin jälkeen ajoväylän paikkaa siirretään ja stabilointityö jatkuu elokuussa nykyisen ajoradan kohdalla.

Perttu Ketolan mukaan tuolloin Vanajantien remonttiosuudelle jää käyttöön vain yksi ajorata ja liikenne ohittaa työmaan liikennevalo-ohjauksen avustuksella.

– Varsinkin tuolloin olisi hyvä välttää turhaa kulkua työmaan lävitse. Kantolaan pääsee myös muuta kautta kiertämällä, Ketola muistuttaa.

Ajoneuvomäärät tietyömaan läpi ovat sen verran suuria, että väliaikainen, murskepintainen ajorata on kovilla. Pinta kuluu nopeasti kuopille.

– Lähes joka päivä sille ajoradalle tehdään jotakin korjausta. Kahdesti viikossa käy tiehöylä tasaamassa vähän perusteellisemmin, Ketola kertoo.

Kuivaan aikaan ajotieltä nousevaa pölyä on varauduttu sitomaan suolaliuoksella. HäSa

Menot