Kanta-Häme

Painorajoituksia rikotaan yleisesti

Renkovahantielle on asetettu kolmisen viikkoa sitten kahdeksan tonnin painorajoitus, josta moni ei tunnu välittävän.

Yksityistien ylläpidosta vastaavien mukaan tonnirajoituksen ylittäviä linja-autoja liikennöi tiellä säännöllisesti. Taipaleelta on tavattu muutakin raskasta liikennettä.

– Tie on täynnä monttuja ja selvästi vaurioitunut kahdesta kohdasta, tiekunnan puheenjohtaja Eila Launomaa kertoo.

Tiekuntaan kuuluva Markku Laakso sanoo, että keinot raskaan liikenteen estämiseksi tuntuvat olevan olemattomat.

– Olemme kysyneet asiasta monelta taholta. Esimerkiksi poliisista sanotaan, etteivät he ehdi auttaa vaikka moni autoilija luulee tien olevan osa rallin pikataivalta, Laakso toteaa.

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtajan Jaakko Rahjan mukaan ongelma on tiedossa ja yleinen.

– Ihmiset luulevat, ettei yksityisteillä tarvitse noudattaa liikennemerkkejä tai tieliikenteen pykälät eivät olisi voimassa. Olemme vinkanneet yksityisteiden vastuunkantajille, ettei esimerkiksi nopeusrajoituksia kannata laittaa liian alhaisiksi. Näin niiden kunnioitus säilyy.

Mikäli liian raskas liikenne aiheuttaa vaurioita, tiekunnalla on oikeus periä korvausta.

– Jos kyseessä on kuljetus, joka suuntautuu tiekunnan osakaskiinteistöön, osakas on korvausvelvollinen. Mikäli ulkopuolinen, alueen läpi ajava liikenne aiheuttaa vahinkoa, kuljettajalle voidaan määrätä käyttömaksu.

Maksun pitää olla kohtuullinen verrattuna maksuun, jonka tiekunnan osakas maksaa tienkäytöstään.

– Maksu ei saa olla rangaistusluonteinen, Rahja sanoo.

Renkovahantien tiekunta on aiempina vuosina lähettänyt laskun joillekin rajoituksen rikkojille.

– Kuorma-autoilijat ovat ne maksaneet, mutta linja-autoyhtiöt eivät, Markku Laakso kertoo. HÄSA

Päivän lehti

9.4.2020