Kanta-Häme

Päivähoidon kännykkäkirjaus on päässyt lapsentaudeistaan

Hämeenlinnan päiväkotien arkea on nykyään se, että lapset kirjataan päiväkotiin tulleeksi ja poistuneeksi kännykän avulla. Alun yhteysongelmien ja opetteluvaiheen jälkeen systeemi toimii kohtalaisen hyvin.

– Uusi vaatii aina opettelemista ja edelleen järjestelmä joskus kaatuu, mutta ei enää niin usein kuin alkuvaiheessa. Täytyy myös sanoa, että järjestelmä on kyllä myös selkiyttänyt ja nopeuttanut joitakin asioita, tiivistää Nummen varhaiskasvatuskeskuksen johtaja Satu Antikainen.

Sama kokemus on lastentarhanopettaja Pia Suoniolla, joka työskentelee Kanta-Voutilan esikouluryhmässä.

– Sanoisin, että tilanne on nyt ihan hyvä. Ohjelma on sinänsä helposti opittavissa. Jonkin verran on vielä ongelmia ja joudumme esimerkiksi tarkistamaan joitakin asioita tietokoneelta ja käyttämään paperilistaa apuna, Suonio luettelee.

Koulutus jatkuu edelleen

Päivähoidon asiakashallintajärjestelmän pääkäyttäjä Riitta Patovuori sanoo, että alkuun takunneen ohjelman ongelmakohtia on paranneltu ohjelmatoimittaja Logican kanssa pitkin matkaa. Syksyllä päiväkodeissa tehtiin viikon ajan seurantaa siitä, millaisia virheilmoituksia eteen voi tulla. Myös näitä tietoja on käytetty järjestelmän parantamiseen.

Käyttäjäkoulutus on vielä kesken, joten aina hoitoryhmissä ei välttämättä ole paikalla ihmistä, joka osaisi käyttää järjestelmää. Henkilöstön vaihtuminen ja sijaiset myös aiheuttavat sen, että sataprosenttiseen koulutusasteeseen tuskin päästäänkään.

– Tälläkin viikolla on kaksi rypästä koulutettu, Patovuori kertoo.

Mobiilijärjestelmää on käytetty perhepäivähoidossa jo pitempään ja joissakin päiväkodeissa vuodesta 2011. Lopuissakin päiväkodeissa kännykkäkirjaus on ollut arkea viime keväästä lähtien.

Samaa järjestelmää käytetään myös Hattulassa ja Janakkalan perhepäivähoidossa. Hattulassa kännykkäkirjauksen kaverina tosin ovat lasten henkilökohtaiset tunnistelätkät eli tagit, joita vilautetaan kännykälle.

Tiedot suoraan laskutukseen

Varhaiskasvatuksen palvelusuunnittelija Matti Putkonen kertoo, että mobiilijärjestelmän tavoitteena on ollut vapauttaa päiväkodin henkilökuntaa perustyöhönsä. Ennen kännykkäkirjausta lasten lähtö- ja tuloajat kirjattiin yleensä paperille, josta ne sitten myöhemmin siirrettiin tietokoneella asiakashallintajärjestelmään. Kokonaan tästä ei ole vielä päästy, vaan päiväkodit turvautuvat ruuhka- tai ongelmatilanteissa kynään ja paperiin.

Putkosen mielestä järjestelmän käyttöönotto oli oikea ratkaisu.

– Lainsäädäntö on menossa siihen suuntaan, että päivähoidon laskutus muuttuu jossakin vaiheessa tuntiperusteiseksi. Siinä vaiheessa voi olla laskutuksen kannalla merkitystä esimerkiksi sillä, onko lapsi kirjattu tulleeksi yhdeksältä vai puoli kymmeneltä, Putkonen selvittää.

Varsinkin perhepäivähoidon puolella kännykkäkirjaus on koettu toimivaksi, sillä hoitajien ei tarvitse enää kirjata lasten tuloa ja lähtöä paperille, johon pyydettiin vanhempien allekirjoitus. Kännykkäkirjaus välittää esimiehille tarpeellista tietoa myös hoitajan työaikaseurantaa varten.

Putkonen on hyvin selvillä siitä, etteivät kaikki käyttäjät ole olleet järjestelmään tyytyväisiä.

Jälkikäteen ajatellen myös hankitut peruskännykät olivat ehkä turhan pieniä, sillä päiväkotien väki on kokenut varsinkin niiden näpyttelyn ulkona pakkasessa hankalaksi.

– Se oli kuitenkin aikanaan myös taloudellinen kysymys, kun hankimme kymmeniä puhelimia. Ehkä asiaan palataan siinä vaiheessa, kun puhelimet vanhenevat ja niitä pitää uusia, toteaa Putkonen. (HäSa)

Päivän lehti

25.11.2020

Fingerpori

comic