Kanta-Häme

Päivystyksen potilasruuhka ei hellitä

Kovin paljon ei Lenni Karlénia hymyilytä, vaikka lääkärissäkäynti on jo takanapäin. Korvatulehdus on kurjaa. Äiti Tuuli Karlén on asioinut lastensa kanssa Viipurintien terveysasemalla useasti.

– Kyllä ajan on yleensä saanut nopeasti. Tänäänkin soitin aamulla ja aika järjestyi aamupäiväksi.

Vähemmän kiireellisten vaivojen kanssa Karlénin perhe on joutunut muutaman kerran kääntymään yksityiselle puolelle, kun terveyskeskusaika olisi ollut vasta viikkojen päästä.

– Ensiavussa olemme olleet muutaman kerran ja silloin on kyllä odotettu tunteja korvakivussa parkuvan lapsen kanssa.

Hauhon Miehoilassa asuva Erkki Kujala odotteli Viipurintien terveysaseman kahviossa hammaslääkärissä ollutta rouvaansa, jolle päivystysaika oli niin ikään järjestynyt samalle päivälle.

Hauhon terveysasemalle on Kujalan kokemusten mukaan päässyt aina tarvittaessa nopeasti.

– Kerran siltä ohjattiin neljältä iltapäivällä keskussairaalan ensiapuun. Silloinkin he panivat viestiä, että olen tulossa ja pääsin päivystyksessä nopeasti ”käsittelyyn”. Ja vaivakin löytyi.

Influenssakausi tulee

Keskussairaalan yhteydessä olevan päivystyksen potilasmäärä on Hämeenlinnassa jatkanut kasvuaan. Monenmoisia toimia on tehty sen eteen, että ensiapuun tulisivat vain ne akuuttipotilaat, jotka eivät voi odottaa aikaa terveyskeskuksen vastaanotolle.

Alkavaa influenssakautta odotetaan jo huolestuneina, sillä sen oletetaan aiheuttavan taas piikin kävijämääriin. Edellinen suuri piikki oli kesällä. Silloin potilaita oli kuukaudessa yli 2 600.

Hallintoylilääkäri Veli-Pekka Rautava sanoo, että kesästä kyllä selvittiin pienellä lisäresurssilla. Perusongelma on se, että keskimääräinen potilasmäärä on koko ajan kasvamassa.

Päivystykseen tulee edelleen runsaasti sellaisia potilaita, jotka eivät sinne kuuluisi.

– Se on tietysti ymmärrettävää, jos kiireettömälle potilaalle aika terveyskeskuksesta on tarjolla kuuden viikon päästä, sanoo ylilääkäri Ari Palomäki.

Varovaista toiveikkuutta

Suurimpia pulmia on Hämeenlinnan terveyspalvelujen kanssa. Myös riihimäkeläisten määrä on kasvussa. Siellä joiltakin on ehkä jäänyt huomaamatta, että terveyskeskuspäivystys jatkuu klo 22:een asti.

Hämeenlinnan terveyspalveluissa on panostettu viime aikoina sähköisiin palveluihin. Niidenkin käyttöön kuluu myös henkilöstöltä aikaa. Lääkärit eivät ehdi ottaa riittävästi potilaita vastaan.

Pienet terveysasemat vetävät, Viipurintien terveysasemalla on ongelmia kiireettömien aikojen kanssa.

Vs. avosairaanhoidon ylilääkäri Tiina Merivuori sanoo, että syksyllä Viipurintien lääkäreistä vain 50 prosenttia oli työssä. Syynä ovat olleet mm. erilaiset perhevapaat.

– Nyt kuitenkin on varovaista toiveikkuutta, sillä avoimeen lääkärin virkaan tuli useita hakemuksia ja myös sijaisuudet ovat kiinnostaneet.

Soitto ensin

Hämeenlinnassa käyttöön otettu terveyshyötymalli voi Rautavan mukaan näkyä positiivisesti päivystyspotilaiden vähenemisenä muutaman vuoden kuluttua.

Palomäki muistuttaa silti, ettei päivystyspolilta ole kirjoitettu esimerkiksi sairauslomatodistuksia enää pitkään aikaan.

– Päivystys on nimenomaan akuutteja tapauksia varten.

Neuvona onkin, että tarvittaessa pitäisi vain yrittää puhua itsensä terveyskeskuksen vastaanotolle.

Ensiapuun kannattaa soittaa ensin, jos on vaivastaan epävarma. Nykyään siellä on sairaanhoitaja vastaamassa ympäri vuorokauden. (HäSa)