Kanta-Häme

Pakko olla, koska muutkin ovat

Hämeenlinnalainen sisustusliike Sisustus Home liittyi Facebookiin viime vuonna.

– Tyttäreni sitä niin kovasti halusi, Sisustus Homen omistaja Raija Hyppönen kertoo.

Sisustusliikkeellä ei ole varsinaista sosiaalisen median strategiaa, vaan naamakirjassakin ollaan mukana harrastuspohjalta. Se on yleistä isommissakin firmoissa.

Konsulttiyritys Capgeminin keväällä tekemän tutkimuksen mukaan peräti 96 prosenttia suomalaisista suuryrityksistä on mukana sosiaalisessa mediassa, mutta harvalla firmalla on siihen liittyvää suunnitelmaa.

Tutkimuksessa selvisi myös, että yritykset ovat selvästi aktiivisimpia Facebookissa. Niin on Sisustus Homekin, koska yritys on liittynyt sosiaalisen median palveluista pelkästään naamakirjaan.

Itse asiassa näyttää siltä, että sisustusliikkeen Facebook-sivua on päivitetty useammin kuin yrityksen internetsivuja.

– Meillä on ollut hirveästi hankaluuksia nettisivujen päivittämisessä. Aina ei muista, mistä piti painaa. Facebook on yksinkertainen ja helppo käyttää, Hyppönen sanoo.

Toiselle imagokysymys, toiselle tärkeä

Kesällä Citymarket Hämeensaaren kauppiaan aloittanut Maria Ruokokoski ei tohtinut jättää yrityksen Facebook-sivua oman onnensa nojaan suuren fanimäärän vuoksi. Jopa 12588 käyttäjää on ilmoittanut tykkäävänsä Hämeensaaren Citymarketista.

Kannattajajoukon haali edellinen kauppias hyväntekeväisyyskampanjalla. Ruokokoski tietää, että kaikki fanit eivät ole Citymarket Hämeensaaren asiakkaita, mutta hän kokee velvollisuudekseen tarjota jotain luettavaa viikoittain.

– Facebook ei ole mikään tarjousmainonnan media, mutta se pitää meidän imagoamme yllä ja lisää kiinnostusta ruokaan, Ruokokoski uskoo.

Sisustus Homessa taas Facebook-palvelulla on suurempi merkitys. Hyppönen yllättyi huomatessaan, että sivulla on vieraillut tuhansia kävijöitä, vaikka fanimäärä onkin vain 162.

– Kyllä sitä vaan hirveästi luetaan. Ihan kivaa, että ihmiset tykkäävät, Hyppönen sanoo.

Harvalla on tarkkaa suunnitelmaa

Capgeminin tutkimuksen mukaan monen suomalaisyrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa on lapsenkengissä: toimintaa ei suunnitella kunnolla, strategiasta puhumattakaan.

Vaikuttaa siltä, että suurin osa firmoista on liittynyt sosiaaliseen mediaan siksi, että siellä ovat kilpailijatkin. Näin on esimerkiksi Sisustus Homen kohdalla.

Citymarket Hämeensaarellakaan ei ole varsinaista strategiaa, mutta yrityksen linjaus on, että yritys on sosiaalisessa mediassa mukana vain Facebookissa. Maksullisia mainoksia ei hankita, ja päivityksiä tekee vain kauppias tai nimetyt varahenkilöt.

– Olemme sopineet, miten esimerkiksi reklamaatioviestien kanssa toimitaan, ja millä tyylillä viestejä kommentoidaan, Maria Ruokokoski kertoo.

Riskianalyysiä ei ymmärretä tehdä

Koska monelta suomalaisyritykseltä puuttuu sosiaalisen median strategia, harva on pohtinut esimerkiksi Facebookin riskejä. Jotkut yritykset jopa luottavat pelkästään ilmaiseen naamakirjaan, eivätkä laadi ollenkaan omia nettisivuja.

Citymarket Hämeensaaressa on pohdittu Facebookin riskejä, mutta mieleen ei tullut muuta kuin negatiivisen palauteryöpyn riski.

– Joillakin kilpailijoilla on käynyt niin, että negatiivinen palaute on käynnistänyt lumipalloefektin, joka on ryöstäytynyt käsistä.

Entä jos Facebook muuttuu kokonaan maksulliseksi? Äkkinäisiä päätöksiä tekevä pörssiyhtiö tiedottaa aikeistaan turhan niukasti.

Maksullisuus saisi sekä Hyppösen että Ruokokosken harkitsemaan uudelleen palvelun tarpeellisuutta.

Entä jos Facebook vaikka kaapataan? Tai jos palvelu muuten tökkii? Ilmaispalvelulla ei ole asiakaspalvelua.

– Aivan, enpä ole ajatellut asiaa. No siinäpähän kaappaavat sitten, Hyppönen tuumaa.

Facebook ja sosiaalinen media eivät ole Sisustus Homen eikä Citymarketin tärkein markkinointikanava.

– Kaikkein paras on puskaradio, ja sen jälkeen lehtimainonta, Hyppönen sanoo.

– Meille tärkein markkinointikanava on myymälä itse. Sen jälkeen tulevat paikalliset mediat, Ruokokoski sanoo. (HäSa)

Päivän lehti

8.4.2020