Kanta-Häme Hämeenlinna

Pakohuone opettaa työturvallisuutta hauskasti – Patussa ei kelloa vilkuilla

Pakohuoneessa ei tarvitse olla kauan ennen kuin jyvät erottuvat akanoista. Jollekin työntekijälle yhteistyö on luontaista, toinen haluaa seurata sivusta.
Elenian projektipäällikkö Mikko Koponen uskoo Patun tulevaisuuteen. Pakohuone voi muuntautua tarvittaessa vielä moneksi. Kuva: Esko Tuovinen
Elenian projektipäällikkö Mikko Koponen uskoo Patun tulevaisuuteen. Pakohuone voi muuntautua tarvittaessa vielä moneksi. Kuva: Esko Tuovinen

Sähköverkkoyhtiö Elenian pakohuone ei häikäise ulkonäöllään, mutta ei sen ole tarkoituskaan.

Sinisessä kontissa koulutetaan viihdepuolelta tutun pakohuonepelin avulla sähköverkon rakentamisen ammattilaisia työturvallisuuteen. Empowerin pihalle pysäköity kontti on Hämeenlinnassa kaksi viikkoa.

Kontin kanssa Suomen eri puolilla kiertävä projektipäällikkö Mikko Kapanen on tyytyväinen pakohuoneeseen.

– Patu on hauska tapa pitää työntekijät hereillä. Kontissa ei ehdi kelloa vilkuilla niin kuin tavallisessa koulutuksessa ehtisi, Kapanen kehaisee.

Maallikolle riittää varovainen kurkistus kontin sisälle, niin selviää, että Elenian pelissä on kyse parhaillaan menossa olevasta maakaapeloinnista. Vaikka kontin salat eivät helposti aukea, on kyse ilmiselvästi kiperistä tilanteista, joiden eteen sähköyhtiön työntekijät joutuvat tämän tästä.

Mikko Kapasen ja hänen kanssaan kiertävän kesäharjoittelija Ilona Mattilan mielestä Patun suurin ansio on asenteisiin vaikuttaminen.

– Monet työntekijät suhtautuvat pakohuoneeseen varauksella, mutta kun heidät saa patistettua konttiin, muuttuu ajattelu. Yksikään mukana ollut ei ole moittinut pakohuonetta. Yllättäen kaikkein myönteisimmin uuteen koulutukseen ovat suhtautuneet vanhemmat työntekijät, Kapanen kehaisee.

Työnteon turvallisuudessa on usein kysymys jokaisen omasta ja kaikkien yhteisestä asenteesta. Kiperissä paikoissa ei pärjää kukaan yksin.

– Hyvin nopeasti huomaa, millaiset työntekijät osaavat tehdä yhteistyötä. Puheen lakkaaminen merkitsee yleensä myös tekemisen lakkaamista, Kapanen miettii.

Pakohuonepeli lähti kiertueelle toukokuun lopussa ja kiertää kesän aikana kymmenellä paikkakunnalla. Tavoitteena on, että tuhat energia-alan ammattilaista pelaa pelin kesän aikana.

Ensi vaiheessa pelaamaan on kutsuttu verkon rakentamisen ja ylläpidon urakoitsijakumppanit. Myöhemmin on tarkoitus, että peliä pääsevät pelaamaan myös muut energia-alalla työtään tekevät, sähköalan opiskelijat ja muut verkostot.

– Tähän mennessä pakohuonepelin on pelannut noin 250 työntekijää. Töitä on siis vielä melkoisesti edessä, Kapanen sanoo.

Kun Patu käy tutuksi, voidaan peliä muuttaa erilaiseksi. Varmaa on se, että toimettomana Patu ei ole tulevaisuudessakaan.

Elenian pakohuoneeseen saatiin malli VR Trackilta, jossa koulutetaan työntekijöitä vastaavanlaisella idealla.

– Peli rakennettiin konttiin, jotta se on liikuteltava ja tavoittaa mahdollisimman suuren joukon pelaajia. Elenian verkkoalue ulottuu Oulun korkeudelta Hailuodosta Pohjois-Uudellemaalle Karkkilaan. Kontti pääsee riittävän lähelle ammattilaisia, joiden on vaikea irrottautua muualle koulutukseen, Kapanen painottaa. HaSa

Pakopelit koukuttavat

Pelien juuret ulottuvat 1980-luvulle. Tutussa videopelissä pelaajan piti etsiä vihjeitä päästäkseen ulos lukitusta huoneesta.

Tosielämän pakopeli on fyysinen seikkailupeli, jossa huoneeseen suljettujen ihmisten pitää päättelykyvyn ja yhteistyön avulla päästä määräajassa ulos huoneesta.

Ensimmäisen pakohuonepelin suunnittelijana pidetään japanilaista Takao Katoa. Hän suunnitteli pelin vuonna 2007.

Unkariin peli tuli vuonna 2011.

Pakohuoneita on tällä hetkellä ainakin 105 maassa.

Suomessa on kymmeniä pakohuoneita ja pelejä on tuhansia.

Hämeenlinnassa pakohuonepeliä on pelattu muun muassa vankilamuseossa. Kaupungissa toimii myös pakohuone.