Kanta-Häme Hämeenlinna

Pakopelihuoneessa yhden pähkinän ratkaisu avaa eteen toisen – Hämeenlinnassa on avattu uusi pelipaikka

Hämeenlinnan uudessa pakopelipaikassa ratkaistaan viikinkinäyttelyyn liittyvää mysteeriä.
Vihjeitä pitää etsiä pelihuoneessa kaikkialta. Aina ei ole itsestään selvää, mikä on vihje ja mikä ei. Koekaniinit Pia Vilpas (vas.) ja Riikka Mäntyneva yrittävät parhaansa. Kuva: Esko Tuovinen
Vihjeitä pitää etsiä pelihuoneessa kaikkialta. Aina ei ole itsestään selvää, mikä on vihje ja mikä ei. Koekaniinit Pia Vilpas (vas.) ja Riikka Mäntyneva yrittävät parhaansa. Kuva: Esko Tuovinen

Linnan kupeessa sijaitsevan entisen ojennuslaitoksen tiloihin on rakennettu pakopelihuone, jonka aihepiirinä on viikinkinäyttely. Kolmihenkisen tiimimme tehtävänä on tunnin aikana ratkaista huoneeseen liittyvä mysteeri.

Huoneen ulkopuolelle pelaajia evästetään peliin liittyvillä ohjeilla ja neuvoilla. Yhteistyötä ja ääneen ajattelua suositellaan.

Lukko pitäisi saada auki, mutta mistä löytyvät siihen liittyvät vihjeet? Kuva: Esko Tuovinen
Lukko pitäisi saada auki, mutta mistä löytyvät siihen liittyvät vihjeet? Kuva: Esko Tuovinen

Saamme myös mukaamme näyttelyä rakentaneen tutkijan kirjoittaman kirjeen. Näillä eväille meidät johdatellaan hämärään näyttelyhuoneeseen ja peli alkaa.

Heti näyttelyhuoneeseen jäätyämme iskee alkuhämäännys. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Mutta sitten peli alkaa vähitellen rullata. Ensimmäisen vihjeen ratkaiseminen vapauttaa ajatuksesta, ettei tästä taida tulla mitään.

 

Tiimimme muodostuu kolmesta hyvin erityyppisestä ihmisestä. Siitä on hyötyä. Yksi on näppärämpi ratkaisemaan yhtä tehtävää, toinen loistaa siinä, mitä kolmas ei hoksaa ollenkaan.

Jälkikäteen olemme yhtä mieltä siitä, että tiimin ihannekoko on 3–4 henkilöä. Liian isossa porukassa suhteellisen pienessä tilassa voi tulla ahdasta sekä kovaäänistä ja peli mennä yleiseksi sähläämiseksi.

Tila vaikuttaa alkuun melko riisutulta näyttelytilalta, mutta pelin edetessä sieltä paljastuu yhä uusia yksityiskohtia.

Tehtävät eivät ole helppoja, mutta eivät myöskään mahdottomia ratkaistaviksi. Huoneessa on näkyvillä joukko erilaisia numero- tai koodilukkoja, joiden avaaminen edellyttää vihjeiden ratkaisemista. Pelkistä lukkojen avaamisista ei tässä pelissä kuitenkaan ole kysymys.

Jos peli jää junnaamaan paikoilleen, valvoja voi huoneen nurkassa olevan monitorin kautta antaa pieniä vinkkejä esimerkiksi siitä, ollaanko oikeilla jäljillä. Hyvä, sillä niitä tarvitaan.

 

Peli vie mennessään ja kaikki ulkopuoliseen maailmaan liittyvät asiat unohtuvat pelin tiimellyksessä. Tässä mielessä pakohuone voi olla oiva ryhmäytymisharjoitus tai hengenkohotustapahtuma työporukalle.

Myös aika tuntuu hupenevan johonkin. Näyttöruudulla pyörivää kelloa ei kannata lähteä liiaksi vahtimaan. Se kerrotaan kyllä, jos aika loppuu kesken. HäSa

 

Plussat ja miinukset

+ Mukaansatempaavaa ja helposti koukuttavaa ajanvietettä.

+ Pelinvalvojan pienet vinkit auttavat eteenpäin, jos omat neuvot loppuvat.

+ Peli tarjoaa onnistumisen elämyksiä ja jälkipuhetta riittää pitkäksi aikaa.

– Samaa huonetta ei voi pelata kahdesti.

– Tiloissa on sen verran hämärää, että ikänäköinen kaipaa paikoitellen avukseen lisävaloa.

 

 

Getaway Hämeenlinna

Hämeenlinnan pakopelipaikka avattu maaliskuun alkupuolella Hämeen linnan kupeeseen.

Yritys on toiminut kolmisen vuotta Tampereella, jossa pelattavana on neljä erilaista Tampere-teemaista huonetta.

Hämeenlinnassa on tällä hetkellä yksi viikinkinäyttely-aiheinen pelihuone, mutta lisää on rakenteilla ja suunnitteilla.

Pelin tarkoituksena on erilaisia pulmia ja tehtäviä ratkoen selvittää huoneen liittyvä tarina 60 minuutin peliajan puitteissa.

Yhteen peliin voi osallistua 2–6 henkeä, suositus on 3–4 henkilöä.

Alle 15-vuotiaat voivat pelata aikuisten seurassa.

Hinta riippuu osallistuvien pelaajien määrästä. 4 hengeltä hinta on 100 euroa.

Lisätiedot: www.getaway.fi