Kanta-Häme

Palopostit muuttuvat sammutusvesiasemiksi

Vanhat maapalopostit korvataan vähitellen uusilla sammutusvesiasemilla. Maan alla kaivonkansien tuntumassa sijaitsevia vanhoja paloposteja ei vähennetä järjestelmällisesti, vaan tarkoituksena on vesijohtoputkien saneerausten yhteydessä uusia myös vesiasemat.

– Aiemmin paloposteja rakennettiin vesijohtoverkostoon 300 metrin välein pitkin kaupunkia. Jatkossa uusista vesiasemista tehdään isompia ja niitä sijoitetaan väljemmin, kertoo Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Maria Murtola.

Murtolan mukaan uudet sammutusvesiasemat rakennetaan isoimpiin runkolinjoihin, jolloin vettä saadaan enemmän ja paremmalla paineella. Uudet asemat rakennetaan maan päälle, jolloin niiden kunnostaminen on myös helpompaa.

Vanhojen palopostien riesana ovat HS-veden verkostopäällikön Leo Aspholmin mukaan ruostuminen ja tukkeutuminen. Uuden vesiaseman rakentaminen maksaa muutama tuhat euroa. Kustannuksista huolehtii HS-vesi, sillä vesiasemien vettä käytetään myös puhdistus- ja ylläpitotoimiin.

Tällä hetkellä Iittalan ja Akaan välille rakennetaan uutta vesilinjaa, jonne on tulossa myös sammutusvesiasemat. Muutaman vuoden sisällä vesiasemia saneerataan myös Hämeenlinna-Kalvola-välille sekä Lopen ja Forssan runkolinjoihin.

Vesiaseman paikka tärkeä

Maan päälle rakennettavat vesiasemat ovat noin metrin mittaisia suorakaiteen muotoisia muovilaatikoita. Väriltään ne ovat useimmiten vihreitä, ruskeita tai harmaita.

Pelastuspäällikkö Murtola on hyvillään siitä, että sammutusasemat on jätetty rauhaan, eikä ilkivaltaa ole esiintynyt.

– Vesiasemiin ei kiinnitetä huomiota. Ne ovat näkymättömiä vähän samaan tapaan kuin sähkökaapit ja ilmastointiputket.

Vesiasemien sijoittelusta neuvotellaan vesilaitoksen ja pelastuslaitoksen kesken. Paikka valitaan tiestön ja liikenteen ehdoilla niin, ettei kaupunki ruuhkautuisi täysin pelastuslaitoksen autojen kurvatessa täyttämään tankkejaan. Vesiaseman pitää olla väljässä kohdassa, jotta säiliöautot kykenevät tarpeen vaatiessa myös kääntymään.

Useimmiten sopiva paikka löytyy tienpientareilta.

– Vesiasemia tarvitaan harvakseltaan. Useimmiten sammutustöihin riittävät säiliöautojen vesilastit. Suuremmissa ja pitkäkestoisimmissa paloissa vesiasemat tulevat tarpeeseen. Sellaisia kuitenkin sattuu vain muutaman kerran vuodessa, Murtola sanoo.