Kanta-Häme

Palvelulinja Seiskalle uusi reitti

Paikalliset liikennöitsijät Hämeen Linja ja Vekka Liikenne ovat ajaneet palvelulinja Seiskaa vuoroviikoin, mutta irtisanoivat kaupungin kanssa tehdyn sopimuksen vuoden etuajassa.

Seiskan reitteihin ehdotetaan nyt joitakin muutoksia. Kaupunkilaiset ovat toivoneet, että linjan piiriin saataisiin mm. Katinen, Katuma, Loimalahti, Kantola (Sotkantie), Käikälä, Harviala ja Kukostensyrjä. Toisaalta palvelulinja liikennöi nykyään myös alueilla, joilla kysyntä on erittäin vähäistä. Tällaisia ovat Hattelmala ja Hirsimäki.

Palvelulinjalle on suunniteltu uusi aikataulu ja uusia reittejä. Yhdyskuntalautakunta käsittelee niitä ensi tiistaina.

Muutoksia myös aikatauluihin

Muutos nykytilanteeseen on mm. se, että Hattelmalaan ei enää ajata. Myllymäen reittiä muutetaan, mutta palvelualue säilyy.

Nykyisen Hirsimäen piston sijasta ajetaan kierros Loimalahti–Sampo–Hirsimäki.

Uutena reittinä palvelulinjaan lisätään Vanajantien kautta Katumalle ja Katisiin kiertävä lenkki.

Puistonmäen reitin ajokertojen määrää vähennetään viidestä kolmeen kertaan päivässä. Lisäksi useimpien reittien aikatauluja muutetaan.

Palvelulinja Seiskalla hoidetaan myös kehitysvammaisten päivätoimintakuljetuksia. Aamulla on yhteys Mäyräntieltä Virvelinrantaan ja iltapäivällä paluusuuntaan.

Ehdotettujen muutosten jälkeen lasketaan noin 5 800 yli 70-vuotiaan kantahämeenlinnalaisen asuvan maksimissaan 300 metrin päässä palvelulinja reitistä. Kaikkiaan kantakaupungissa on 7 200 yli 70-vuotiasta.

Yksi auto ajaa

Palvelulinja Seiska perustettiin 1999 palvelemaan ikäihmisten omatoimista liikkumista.

Linja voi poiketa kiinteältä perusreitiltään 2-3 minuuttia asiakastarpeiden mukaan. Palvelulinjalla ajetaan päivittäin noin 9 tuntia maanantaista perjantaihin.

Perusreitti on sama joka päivä. Linjaa liikennöidään matalalattiaisella pikkubussilla.

Ehdotus on, että palvelulinjan liikennöinti kilpailutettaisiin ensi heinäkuusta vuoden 2017 kesäkuuhun asti. Linjaa on tarkoitus ajaa jatkossakin yhdellä autolla, koska kahden auton liikennöintiin kaupungin rahat eivät riitä.

Yhden auton liikenne maksoi vuonna 2013 Hämeenlinnan kaupungille noin 47 000 euroa. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020