Kanta-Häme

Palvelusetelit tulossa myös kotihoitoon

Palvelusetelin käyttö Hämeenlinnassa lisääntyy. Seuraavaksi se aiotaan ottaa käyttöön ikäihmisten kotihoidossa. Ikäihmisten lautakunta käsittelee asiaa ensi viikolla.

Kotihoidon palveluseteli on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuoden alussa. Tarkoitukseen varataan 100 000 euron määräraha.

Kun asiakkaalle myönnetään palveluseteli, hän saa itse valita, kenen palveluntuottajan palveluja hän käyttää. Palveluntuottaja on kuitenkin valittava niiden joukosta, jotka kaupunki on hyväksynyt.

– Ehdot täyttävät palveluntuottajat näkee Smartumin nettisivuilta, sanoo tilaajapäällikkö Leena Harjula.

Smartum oy vastaa palveluseteliin liittyvästä sähköisestä järjestelmästä. Ennestään palvelusetelijärjestelmä on Hämeenlinnassa käytössä omaishoidon tukeen liittyvissä palveluissa, tehostetussa palveluasumisessa, vammaisten omaishoidossa ja henkilökohtaisessa avussa sekä lasten kerhotoiminnassa ja päivähoidossa.

Smartumin sivuilta löytyy jo täkäläisiä kotihoidon palvelutuottajia.

– Hyväksyimme niitä jo silloin, kun omaishoidon palveluseteli otettiin käyttöön, sillä kyse on samoista yrittäjistä. Näin heidän ei tarvitse käydä uudestaan lupabyrokratiaa läpi, Harjula sanoo.

Nyt kun palveluseteli todella on tulollaan, yrittäjäluetteloon tullee myös uusia yrittäjiä ja yrityksiä. Tällä hetkellä niitä on neljätoista.

Kotihoidon palveluseteliä on kahta lajia: säännöllisen kotihoidon ja tilapäisen kotihoidon palvelusetelit. Säännöllisessä kotihoidossa palvelusetelin arvoksi tulee enintään 30 euroa ja tilapäisessä tasan 20 euroa.

Säännöllisen palvelusetelin arvon määrittämisessä otetaan huomioon asiakkaan tulot ja se, asuuko hän yhden vai useamman hengen taloudessa.

Palvelu maksaa usein enemmän kuin mitä palvelusetelin arvo on. Asiakas maksaa erotuksen itse.

Halutessaan asiakas voi kieltäytyä palvelusetelistä. Silloin kaupungin tulee järjestää palvelu omana toimintanaan tai ostopalveluna. HäSa