Kanta-Häme

Palvelut nettiin ja kiinteistöt myyntiin!

Otsikon mukainen päätös saattaisi syntyä, jos kaupunkilaiset eivät yhtään lisää innostu uudesta palvelumallista ja uudenlaisesta palveluverkosta.

Keskiviikon yleisötilaisuudessa oli paikalla kaksi tai kolme sellaista kaupunkilaista, jotka eivät kuulu valtuustoon, lautakuntiin tai ole kaupungin virkamiehiä.

Yleisölle ja poliitikoille esiteltiin varsin laaja materiaali, joka on tehty uudistuksen taustaksi. Palveluverkko tarkoittaa mm. kouluja, päiväkoteja, terveysasemia, kirjastoja ja ikäihmisten palveluita.

Kaupunginvaltuusto edellytti tilaajabudjetista päättäessään, että koko palveluverkko on nopealla aikataululla käytävä läpi. On mietittävä, onko se tehokas ja vastaako se tämän päivän tarpeisiin.

Ikäihmisten lautakunnan puheenjohtaja Kaija-Leena Savijoki (kok.) arvioi kokemuksesta asian alkavan kiinnostaa, kun se saa enemmän konkretiaa.

– Kun aletaan puhua kouluista tai vaikkapa terveyspalveluista.

Netistä löytyy

Kaupunginjohtaja Timo Kenakkala painottaa, että nyt on jokaisella tilaisuus kertoa näkemyksensä siitä, mikä on tärkeätä palveluissa.

– Kaupungin verkkosivuilla on palvelutyytyväisyyskysely. Se on myös lähetty 9 000 henkilölle. Siihen voivat vastata nekin, jotka eivät ole saaneet kirjallista kyselyä.

Jos ei käytä nettiä, kirjallisia kyselykaavakkeita on kaupungin palvelupisteissä.

Palvelutarpeet voivat olla hyvin erilaisia, jos puhutaan esimerkiksi diginatiivista, joka hoitaa kaiken verkossa tai henkilöistä, jotka ovat tottuneet hoitamaan asiansa paikan päällä vaikkapa terveyskeskuksessa tai kirjastossa.

Virkakoneisto on kehitysjohtaja Tarja Majurin johdolla tuottanut verkkoon massiivisen taustamateriaalin palveluverkkopäätösten pohjaksi.

Verkkosivuilta voi esimerkiksi tarkastella, kuinka nopeasti terveysasemat tai vaikkapa koulut ovat tavoitettavissa jalan, polkupyörällä tai autolla. Siellä on tietoa väestöstä, maankäytöstä sekä kiinteistöistä, niiden nykytilasta ja tasearvosta.

Uudistuksia tarvitaan

Pentti Repo ei kuulu lautakuntiin tai valtuustoon, mutta toimii aktiivisesti muutamassa vaikuttajaraadissa ja asiakaspaneelissa.

Hän pitää ehdottoman tärkeänä sitä, että muutokseen pääsee vaikuttamaan suunnitteluvaiheessa.

– Kehitys kehittyy ja uudistuksia tarvitaan. Kaikki voi kehittyä paremmaksi. Pitää vain olla ajoissa liikkeellä.

Tarja Majuri vakuuttaa, että kaupungin verkkosivuilta löytyy kaikki materiaali, jota palveluverkon uudistamistyössä syntyy.

– Sitä täydennetään koko ajan.

Tarpeen mukaan myös yleisötilaisuuksia pidetään lisää, kun suunnitelmat alkavat konkretisoitua. Aikataulu on tiukka, sillä valtuustolla pitää olla edessään konkreettinen esitys palveluverkosta 15. kesäkuuta. (HäSa)

Linkki palveluverkkoselvityksen taustamateriaaliin ja palvelutyytyväisyyskyselyyn löytyy kaupungin etusivulta www.hameenlinna.fi. Myös kesäasukkaita kannustetaan ottamaan kantaa ja vastaamaan kyselyyn.

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic