Kanta-Häme

Pankin kassalle pääsee yhä harvemmin – konttorissa voi joutua jonottamaan yli tunnin

Pankkien perinteisten kassapalveluiden tarjonta on supistunut viime vuosina voimakkaasti.

Kassatiskien asiakasmäärät ovat vähentyneet samaan tahtiin, kun sähköisten pankkipalveluiden ja vaihtoehtoisten maksutapojen käyttö on yleistynyt.

Säästöpankin keräämien tietojen mukaan sen kassapalveluita käyttävät säännöllisimmin ikäihmiset. Muissa asiakasryhmissä asioinnin tarve on satunnaisempi mutta kuitenkin olemassa. Samansuuntaisia kokemuksia on muillakin pankeilla.

 

Nordean Hämeenlinnan toimipaikka on rajannut Raatihuoneenkadun konttorinsa kassapäivät maanantaihin ja torstaihin. Uudet palveluajat otettiin käyttöön 11. kesäkuuta.

– Asiakaspalvelua on siirretty muihin toimintoihin, sillä suurin osa asiakkaista hoitaa pankkiasiansa muuten kuin konttorin kassalla, perustelee Hämeenlinnan toimipaikan johtaja Hanna Mero.

Hämeenlinnan Nordean kassalla käy viikoittain reilut parisataa asiakasta. Tyypillisin asioinnin syy on käteisnosto.

– Käteisen käyttö on vähentynyt vaihtoehtoisten maksutapojen monipuolistuessa. Emme kuitenkaan näe, että se loppuisi täysin. Käteisen nostomahdollisuudetkin ovat laajentuneet hirveästi, Mero sanoo.

Hänen mukaansa osa asiakkaista on pitänyt esimerkiksi kauppojen kassojen käteisnostomahdollisuutta miellyttävämpänä vaihtoehtona kuin käteisautomaatin käyttöä.

 

Käteistä voi nostaa korttiostosten yhteydessä useiden Tokmannien, K-ryhmän kauppojen ja liikenneasemien sekä R-kioskien kassoilta.

Tokmanneissa nosto onistuu Nordean, Osuuspankin ja Danske Bankin korteilla, K-kaupoissa edellisten lisäksi myös Aktian ja Säästöpankin korteilla. R-kioskien Osto + nosto -palvelua voi käyttää kaikilla Debit-, Visa- ja Mastercard-korteilla

S-ryhmän myymälöiden kassoilla käteistä voi nostaa ja tallettaa S-pankin omilla korteilla.

 

Etelä-Hämeen Osuuspankki sulki toukokuun lopussa Hauhon, Iittalan, Rengon ja Oitin konttorinsa, minkä luonnollisena seurauksena niiden kassapalvelutkin loppuivat.

Pankki tarjoaa kuitenkin näiden alueiden omistaja-asiakkailleen ilmaiseksi viikoittaisen kuljetuksen isommille konttoreilleen – Hauholta, Iittalasta ja Rengosta Hämeenlinnaan, Oitista Riihimäelle.

– Palvelu on löydetty hyvin, ja väkeä on tullut kuljetuksiin joka viikko, kertoo palvelupäällikkö Meri-Tuulia Huurresalo, joka vastaa OP Etelä-Hämeen päivittäispalveluista.

Hänen mukaansa kassapalvelut ovat tärkeitä Etelä-Hämeen Osuuspankille, eikä niitä olla aikeissa supistaa lähiaikoina. Huurresalo kuitenkin uskoo, että ajan mittaan nettipalveluiden käyttö yleistyy entisestään.

 

Lammin Säästöpankissa Lammin, Tuuloksen ja Hämeenlinnan konttorien kassapalveluajat on painotettu aamupäiviin.

Pankin toimitusjohtajan Lauri Kalpalan mukaan kassa-asiakkaita kävi aiemmin harvakseltaan, joten palvelu suunnattiin ajankohtiin, jolloin sen tuottaminen on tehokasta.

– Pankin tehtävä on auttaa asiakkaita löytämään helpoimmat ja sujuvimmat asiointitavat, mutta samalla pankin on turvattava oma kannattavuutensa, hän toteaa.

Toimitusjohtaja näkee, että pitkällä aikavälillä käteisen käyttö tulee vähenemään entisestään, jolloin kassapalveluillekin tulee miettiä vaihtoehtoisia asiointitapoja. HÄSA