Kanta-Häme

Pankkien tulisi kantaa vastuuta asiakkaistaan

Hämeenlinna

Lammin Säästöpankin toimitusjohtajan Markku Moilasen, 60, mielestä pankin on tunnettava vastuuta myös asiakkaistaan. Hänen mielestään alan toiminnassa on taas piirteitä, jotka eivät ole tätä vastuullisuutta.

– Pankin on annettava asiakkaalle muutakin kuin mahdollisuuden elää yli varojensa. Hälytyskellojen pitäisi soida.

Moilanen pelkää, että nollakorko ja kilpailu ajavat epäterveisiin ratkaisuihin.

– Pankki ei voi vain myydä. Asiakkaan on myös ymmärrettävä, mitä hän ostaa.

Moilanen uskoo, että kolme seikkaa nostaa vielä yhtä aikaa asiakkaiden luottojen korkoja. Yleinen korkotaso nousee, Suomen luottokelpoisuus heikkenee ja sääntely kasvattaa pankkien kuluja.

– KORKOJEN NOUSU on kova juttu, Moilanen vakuuttaa.

Luottomarkkinoilla häärivät nyt pikavippiyhtiöiden lisäksi vertaislainayhtiöt. Vertaislainayhtiöt eivät lainaa rahaa vaan välittävät rahoittajien lainat suoraan asiakkaille.

– Pahin tapaus meillä on ollut, että asiakas haki pankkilainaa 90 000 euron pikavippien maksamiseen.

Moilanen ihmettelee, että pikavippi- ja vertaislainayhtiöt voivat ottaa niin korkeita korkoja luotoistaan. Hänen mielestään sääntelyssä on aukkoja.

– Jos me ottaisimme lainasta 50 prosentin koron, sanottaisiin, että syyllistymme koronkiskontaan.

Talous- ja rahaliitto Emuun liittymisestä käyty keskustelu on meillä unohdettu. Moilanen muistuttaa siitä, mikä on välttämätöntä.

– Tuolloin todettiin, että Suomi ei voi enää devalvoida vaan on tarvittaessa tehtävä sisäinen devalvaatio.

– Suomen hyvinvointi kasvaa vain viennillä. Se ei synny pesemällä toisten selkiä.

DIGITALISAATIO vaikuttaa kaikkeen toimintaan. Moilasen mukaan pankkitoiminnassa on harkittava, mihin asti se kannattaa viedä.

– Vanhat rutiinit, kuten maksuliikenne, menevät digitaalisiksi. Se on hyvä. Pankilla on kuitenkin oltava konttoriverkko, jonka avulla voidaan tavata ja keskustella.

Moilanen näkee, että eräät pankit pyrkivät viemään myös asiakkaiden tapaamisen digitaaliseksi. Hän myöntää sen kustannustehokkaaksi.

– Voi olla asioita, joita ei digitaalisessa tapaamisessa uskalleta kysyä. Pankin on pidettävä yhteyttä asiakkaisiinsa ja tunnettava heidät.

Moilanen vakuuttaa, että Lammin Säästöpankilla ei ole aikomusta luopua konttoreista ja asiakkaiden henkilökohtaisesta tapaamisesta.

– Me olemme hyötyneet siitä, että eräät pankit ovat toimineet toisella tavalla kuin me, Moilanen toteaa.

Hänen mukaansa sääntely ja riskien hallinta vaativat yhteyttä asiakkaaseen. Yhteys asiakkaaseen ja paikallistuntemus ovat tärkeitä myös pankin liiketoiminnalle.

– Pankkien on tehtävä ratkaisuja, jotka ovat myös asiakkaan edun mukaisia. On autettava tekemään fiksuja valintoja. Bisnes ei kanna, jos ei tehdä sellaisia ratkaisuja.

Markku Moilanen tuli Lammin Säästöpankin toimitusjohtajaksi 11 vuotta sitten. Silloisilla säästöpankeilla ei ollut omia yhtiöitä säästämiseen, sijoittamiseen, asuntokauppaan ja rahoitukseen.

– Tulin Lammin Säästöpankkiin Mandatumista, ja näin, että on mentävä nykyiseen suuntaan. Yllätys oli se, että ryhmä muuttui näin nopeasti.

SÄÄSTÖPANKIT hakivat aluksi puuttuvia palveluja yhteistyöstä muiden yhtiöiden kanssa. Kun tilanteet kuitenkin muuttuivat ja sopimukset kuivuivat, säästöpankit lopulta perustivat tarvittavat yhtiöt itse.

– Jouduimme lyhyessä ajassa rakentamaan paljon. Se oli mielenkiintoista ja yhtä aikaa raskasta.

Eräät jopa säästöpankkiryhmässä pitävät uusien palvelujen tarjoamista turhana. Moilanen sanoo, että ”on saanut puhua”.

– Asiakkaat ja omistajat ymmärsivät muutoksen. Asiakkaat itse lähtivät hakemaan uusia palveluja, kun korot laskivat.

Päivän lehti

26.10.2020

Fingerpori

comic