Kanta-Häme

Pankkiiri voi tulla asiakkaan kotisohvalle

On puolipäivä. Tärkeä sijoitusasiakas makaa kotona vuoteenomana toipumassa sydänleikkauksesta, eikä pääse pankkiin neuvotteluun.

Lammin Säästöpankin sijoituspäällikkö Marianne Tuomola ei tilanteesta hätäänny. Hän hyppää autoonsa ja karauttaa hetkessä asiakkaan luo. Matkalla hän pysähtyy vielä hakemaan neuvottelukumppanilleen lounasta.

– Tällaista minun työni on parhaimmillaan! Olen käynyt myös ihailemassa laiduntavia sonneja ja vienyt papereita palvelutaloon allekirjoitettavaksi, Tuomola hymyilee.

Hänen mielestään siinä, että pankki menee yhä useammin asiakkaan luo, ei ole etenkään pienille pankeille mitään uutta.

TUOMOLAN esimiehet, pankinjohtajat Leena Rautavirta ja Sari Ahonen vahvistavat, että maksuttomia kotikäyntejä on harrastettu iät ja ajat, vaikkei niitä olekaan ulospäin markkinoitu.

– Lähinnä iäkkäämmillä asiakkailla voi olla jokin syy, minkä takia on vaikea lähteä pois kotoa, Rautavirta kertoo.

Asiakkaat eivät ole vierastaneet kotiin tupsahtavaa pankkihenkilöä, vaan ovat suhtautuneet mahdollisuuteen erittäin hyvin.

– Olen kuullut, että joissakin paikoissa on ollut niin mahtavat tarjoamiset, että työntekijä on tullut vatsa pullollaan takaisin.

KOTIKÄYNNIT nousivat pankkialalla puheenaiheeksi, kun pääkaupunkiseudulla ja Uudellamaalla toimiva Nooa Säästöpankki alkoi markkinoida uutta palvelua. Myös pankkiiriliike Alexandria on kertonut julkisuudessa tulevansa asiakkaan kotiin tämän niin halutessa.

Säästöpankkiliiton liiketoimintajohtaja Harri Mattinen kertoo ajatuksen kotiin tilattavasta pankkiirista tulleen alun perin asiakkailta.

– Eihän siellä kodeissa varsinaisia maksutapahtumia hoideta, mutta käydään kaikkia lainoihin, säästämiseen ja sijoittamiseen liittyviä neuvotteluja, Mattinen sanoo.

Hänen mukaansa kokemukset ovat olleet myönteisiä ja niitä hyödynnetään tulevaisuudessa.

– Jos tarvetta on, meillä on laaja valtakunnallinen konttoriverkosto, josta käsin pystytään kyllä tekemään laajemminkin tämäntyyppistä toimintaa, Mattinen uskoo.

ILMIÖ EI OLE täysin tuntematon Nordeassakaan. Liiketoimintajohtaja Riikka Laine-Tolonen kertoo, että etenkin yrityspuolella pankin työntekijät lähtevät usein asiakkaan luo.

Samalla pääsee näkemään, miten tuotanto toimii ja voi tavata useampia yrityksen edustajia kerralla.

– Mutta kyllä me yksityispuolellakin voimme toki käydä hakemassa allekirjoituksia kotoa, jos asiakkaan on esimerkiksi vaikea liikkua, Laine-Tolonen sanoo.

OSUUSPANKEILLE kotikäynnit ovat vieraampi asia.

– Osuuspankeissa ei tällä hetkellä tehdä kotikäyntejä eikä niiden suhteen ole suunnitelmiakaan, sanoo johtaja Merja Auvinen OP-ryhmästä.

Kotikäynnit tapahtuvat yleensä päivisin, mutta pankit ovat alkaneet tarjota asiakkailleen myös ilta-aikoja konttorilla.

Esimerkiksi Danske Bank mainostaa asuntolainaneuvotteluja ”ennen lauantaisaunaa”. Pankin verkkopalvelusta saa henkilökohtaista palvelua arkisin iltakahdeksaan ja lauantaisinkin kello 16 saakka.

MUILLAKIN pankeilla verkkopalvelun aikahaarukka on tavallisia konttoriaikoja laajempi. Toisaalta pankkikonttoriinkin voi saapua yhä useammin myös ovien jo sulkeuduttua.

Säästöpankkiliiton Mattisen mukaan on yhä tärkeämpää, että pankki on avoinna silloin, kun se asiakkaille parhaiten sopii.

– Ehdottomasti neuvotteluaikoja varataan työpäivän päätteeksi, Mattinen sanoo.

Myös Nordean tavoitteena on, että jokaisella paikkakunnalla konttoreista olisi viikolla saatavilla ilta-aikoja.

– Lounais-Suomessa pyritään jopa pariinsataan aikaan viikossa. Vielä siinä ei olla, mutta se on tavoitteena, Riikka Laine-Tolonen sanoo.

Päivän lehti

3.12.2020

Fingerpori

comic