Kanta-Häme

Pankkitili ei ole itsestäänselvyys

Hämeenlinnalainen mies yritti avata toista tiliä toiseen pankkiin, jotta saisi kätevästi siirrettyä ilman viivettä rahaa läheisen tilille ja päinvastoin. Pankki ei suostunut kuitenkaan myöntämään verkkopankkitunnuksia, eikä Visa electron -korttia, koska henkilön maksukäyttäytymisessä oli maksamattomia pikavippejä ja hoitamattomia opintolainoja.

Suomen Pankkiyhdistyksen mukaan jokainen Suomessa asuva on oikeutettu pankkitiliin. Pankki voi kieltäytyä peruspankkipalvelun tarjoamisesta yksityishenkilölle vain painavasta syystä. Pankin pitää ilmoittaa kieltäytymisen peruste asiakkaalle. Yleensä tämä liittyy maksukäyttäytymiseen.

Pieni joukko, joka ei saa

Hämeenlinnan Seudun Osuuspankin asiakkuuspäällikkö Riitta Toivonen kertoo, että pankki- ja luottokortin myöntämiseen vaikuttavat monet seikat, erityisesti asiakkaan maksukäyttäytyminen. Toivonen korostaa, että maksukäyttäytyminen pitää ymmärtää laajasti. Tiliä ei pidä ylitellä, lainat pitää hoitaa ajallaan ja pitää huolta henkilöpapereista, verkkopankkitunnuksista ja pankkikorteista.

– Jos luottotiedoissa on merkintä, se estää usein kortin myöntämisen ja vaikeuttaa verkkopankkitunnustenkin saamista. Verkkopankki on avain myös erilaisten avustusten hakemiseen ja julkisten palveluiden käyttämiseen, ja sitä voi käyttää väärin.

Toivonen sanoo, että kyseessä on erittäin pieni joukko, jolle tunnuksia ei myönnetä.

– Me emme välttämättä tiedä henkilön sairauksista vaan katsomme faktoja, joilla henkilö hoitaa talouttaan. Yleensä puhumalla selviää monista asioista, jos on halua hoitaa asiat kuntoon.

Kokonaisasiakkuus huomioidaan

Handelsbankenin konttorinjohtaja Pauli Ranta kertoo, että verkkopankkitunnusten ja debit-kortin myöntäminen katsotaan aina tapauskohtaisesti. Pankki katsoo ensisijaisesti asiakkaan maksukäyttäytymistä ja luottotietoja. Ranta muistuttaa, että tavallisella debit-kortilla tilin pystyy ylittämään. Jos elämänhallinnassa on ongelmia, voi ottaa Visa electron -kortin, jolla tilin ylittäminen on mahdotonta.

– Meillä on ollut tilanteita, että ihminen, joka ei ole entuudestaan asiakas, tulee pyytämään tiliä ja korttia. Hänen maksukäyttäytymisestään kuitenkin näkyy, etteivät asiat ole kunnossa.

Rannan mukaan pankissa korostetaan kokonaisasiakkuutta.

– Joskus voi tulla eteen tilanne, ettei asiakkaan kannata avata tiliä. Esimerkiksi tällainen tilanne on sellainen, ettemme voi antaa tilin lisäksi muita palveluita kuin electron-kortin. Etenkin, jos vastaava palvelu on jo olemassa jo toisessa rahalaitoksessa.

Nordean tiedottaja Marko Mettenranta kertoo, että pankin näkökulmasta tärkeintä on asiakkaan tunnistaminen ja tunteminen.

– Asiakkaan asiointi katsotaan tapauskohtaisesti ja kokonaisuutena. Pääsääntöisesti maksuhäiriömerkintä ei ole este verkkopankkitunnusten saamiselle. Verkkopankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset, ja ne saa konttorista.

Maksuhäiriöt eivät pääsääntöisesti vaikuta myöskään peruspankkipalveluiden eli tilin ja tilinkäyttövälineen (debit-kortti) avaamisessa. Luottoharkinnassa maksuhäiriöt ja luottotiedot huomioidaan.

Asiat hoidetaan automaatilla

Hämeenlinnan A-klinikkatoimen asumispalveluiden ohjaaja Seija Juntunen käy asiakkaidensa kanssa usein pankissa hoitamassa asiakkaiden asioita. Juntusen mukaan yleensä pankkitunnukset ja pankkikortin kyllä saa.

– Tosin harvalla on netti. Usein maksut hoidetaan automaatilta.

Juntusen mukaan pankkien kanssa ei ole ilmennyt ongelmia.

– En ole törmännyt ongelmaan, ettei tiliä tai pankkikortteja saisi pankista. (HäSa)