Kanta-Häme

Parisataa suomalaista hakee joukkokanteella korvauksia Nokian Renkailta

Muutama sata Nokian Renkaiden testivoittajarenkaita ostanutta suomalaisasiakasta hakee yhtiöltä korvauksia testivilpin vuoksi.

Joukkokannetta valmisteleva asianajaja Herkko Hietanen kertoo aloittavansa korvausneuvottelut rengasyrityksen kanssa huhtikuun alussa.

Hänen mukaansa joukossa on ihmisiä ja yrityksiä, joista osa on hankkinut autoihinsa vuosien varrella useat renkaat.

– Vaikka kantajien määrä on sadoissa, rengassarjoja on kuitenkin huomattavasti enemmän. Ei tässä varmaan puhuta miljoonakorvaksista, enkä usko, että tällä on yhtiön tulokseen merkittävää vaikutusta, mutta monelle asiakkaalle periaate on rahallista hyvitystä tärkeämpi.

Joukkokanteeseen voi ilmoittautua mukaan vielä maaliskuun loppuun saakka.

Kiikarissa kymppitonnien korvaukset

Hietasen mukaan testivoittaja- ja keskivertorenkaalla on ollut noin 30 prosentin hintaero. Hän pitääkin 30 prosentin hinnanalennusta sopivana korvauksena noin 400–1600 euron arvoisesta rengassarjasta.

– Näyttäisi siltä, että ilman näitä vilppejä renkaat olisivat sijoittuneet keskisarjaan. Alennusprosentti on laskettu tämän perusteella, Hietanen sanoo.

Käytännössä puhutaan siis kaikkiaan muutamien kymmenien tuhansien eurojen korvauksista?

– Varmaankin jotakin sellaista. Todennäköisesti taloudelliset tappiot eivät tule yhtiölle näiden hyvityksien maksamisesta, vaan pr-ongelma on satuttanut huomattavasti enemmän. Toisaalta suomalaisella korvauskäytännöllä voi olla vaikutusta joukkokanteisiin esimerkiksi Yhdysvalloissa, Hietanen sanoo.

Oikeudenkäyntikulut mietityttävät

Jos korvauksista neuvotellaan oikeudessa saakka, Hietanen uskoo kantajien välttyvän oikeudenkäyntikuluvastuulta.

– Nyt näyttäisi siltä, että asia etenee todennäköisesti ihan rikostutkinnassa, jonka yhteydessä renkaiden ostajat voivat esittää vaatimuksensa. Jos mennään syyttäjävetoisesti, kuluriski on valtiolla.

Keskusrikospoliisi selvittää parhaillaan yhdessä Helsingin poliisin talousrikostutkijoiden sekä Finanssivalvonnan kanssa mahdollisen esitutkinnan aloittamista Nokian Renkaiden johdon toimista arvopaperimarkkinoilla.

Hietanen kertoo saaneensa paljon yhteydenottoja huolestuneilta asiakkailta, jotka ovat pelänneet joutuvansa maksumiehiksi, jos häviävätkin kanteen. Hän ei pidä riskiä suurena.

– Olemme kuitenkin tehneet linjauksen, että jos asia menee oikeuteen saakka, kysymme vielä asiakkailtamme, haluavatko he edetä sinne asti.

Välttämättä joukkokanne ei edes etene oikeuteen saakka.

– Toivoisin, että pääsisimme huhtikuun aikana sovinnolliseen ratkaisuun ja löytäisimme tavan hyvittää asiakkaille virheellisestä tuotteesta tullut mielipaha ja haitta.

Kuluttaja-asiamies ei ole innostunut ryhmäkanteesta

Hietasen yritys veloittaa mahdollisista korvauksista 30 prosenttia. Hänen mukaansa syy joukkokanteen tarjoamiselle lähti kuitenkin puhtaasti kiinnostuksesta aihetta kohtaan. Joukkokanteeseen voi ilmoittautua mukaan yrityksen internetsivuilla.

– Koska tällaista ei kukaan ole aikaisemmin tehnyt, meillekin oli kiinnostavaa nähdä, kuinka paljon sinne tulee ilmoittautumisia. Sinänsä olen ollut tyytyväinen siihen, että sitä on käyty paljon katsomassa, on tullut yhteydenottoja ja moni on myös pystynyt tekemään sen (ilmoittautumisen) verkkopalvelun kautta, Hietanen sanoo.

Hän odotti kuluttaja-asiamiehen tarttuvan asiaan, mutta kun näin ei käynyt, päätti tarttua asiaan itse.

Ryhmäkanneoikeus on ollut Suomessa vuodesta 2007 saakka kuluttaja-asiamiehellä.

– Kymmenen vuoden aikana hän ei ole vienyt yhtään ainoaa juttua eteenpäin. Ja nyt näyttää siltä, ettei hän käytä oikeuttaan myöskään näin selkeässä asiassa. Se on sääli, Hietanen harmittelee.

Joukkokanteessa yksi lakimies edustaa kaikkia samoilla perusteilla samalle vastaajalle vaatimuksia tekeviä kantajia, neuvottelee yhteisen tuloksen ja lopulta hakee asialle päätöksen oikeudesta.

Ryhmäkanteessa ryhmän jäsenet ovat muodollisesti asianosaispiirin ulkopuolella, mutta tuomion oikeusvaikutukset ulottuvat heihin.