Kanta-Häme Hattula

Parolan Autokoulu myytiin CAPille – Yrittäjä turhautui alan kehitykseen: "Eihän tässä ole mitään järkeä"

Yrittäjä Jiri Kattelus ruoskii liikennekoulutuksen muutoksia: "Systeemi on ihan hakoteillä kautta linjan."
Yrittäjä Jiri Kattelus myi Parolan Autokoulun CAP-Autokoululle. Kuva: Toni Rasinkangas
Yrittäjä Jiri Kattelus myi Parolan Autokoulun CAP-Autokoululle. Kuva: Toni Rasinkangas

Parolan Autokoulu on myyty CAP-Autokoululle.

– Joulukuussa olisi tullut 25 vuotta täyteen liikenneopettajana ja olen vasta 47-vuotias, joten tässä voisi vaihteeksi tehdä jotain muutakin, sanoo yrittäjä Jiri Kattelus.

Yrityskaupparatkaisua kypsytti tyytymättömyys liikennekoulutuksen kehitykseen. Autokouluyrittäjänä Kattelus kertoo turhautuneensa lainsäädännöstä vastaavien poliitikkojen vikatikkeihin.

– Kokonaisuus on täysin pielessä, ja se meni vielä enemmän pieleen viime vuoden heinäkuussa, kun nuorilta esimerkiksi poistettiin koulutus kokonaan. Tämä on käsittämätöntä.

Painotuksissa tarkistettavaa

Katteluksen mielestä ihmiset koulutetaan Suomessa ”väärinpäin”.

– Ensimmäisen ajokortin saavia nuoria ei kouluteta yhtään, eli meillä on pelkkä tutkinto sekä mopo- että mopoautokoulutuksessa. Linja-auto- tai rekkakortin haluava aikuinen joutuu maksamaan koulutuksesta kahdeksan tonnia. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Kattelus valittaa, ettei liikenneturvallisuus näytä kiinnostavan päättäjiä enää lainkaan. Hänen mielestään Suomen pitäisi ottaa mallia Virosta, missä koulutuksen painotus on päinvastainen.

– Ensimmäisen ajokortin pitäisi olla laaja paketti, joka sitten kevenisi aikuisiässä. Olen puhunut tästä jo monta vuotta – enkä todellakaan ole ainut.

– Systeemi on ihan hakoteillä kautta linjan. Taksipuolenkin vaatimuksista poistettiin paikkakuntatuntemus, koska koe oli kuulemma liian vaikea. Nyt mekin odottelemme, milloin mopokortista poistuu koe samasta syystä.

Kattelusta polttelee halu päästä vaikuttamaan alan asioihin.

– Parolaan voi rakentaa 50 miljoonan euron jäähallin, mutta ei sillä liigamestaruutta voiteta, jos ketään ei opeteta pelaamaan. Nyt valtio rakentaa kaikenlaisia teitä ja tunneleita, mutta ketään ei opeteta ajamaan, hän rinnastaa.

Mieluisa ostaja

Katteluksen mukaan CAP-Autokoulu oli luonteva ja ”oikeastaan ainoa” vaihtoehto yrityksen ostajaksi.

– Meillä on pitkä yhteistyöhistoria samojen henkilöiden kanssa jo 1990-luvulta. Halusinkin nimenomaan heidän jatkavan tätä.

Parolan Autokoulu muuttuu CAP-Autokouluksi 1. joulukuuta.

– Teipit vaihdetaan jo tällä viikolla. Toiminta jatkuu samoissa tiloissa ja entistä laajempana.

CAP-Autokoulu on Pohjoismaiden suurin autokouluketju.

”Liikenteen parissa jatketaan”

Kattelus kertoo, että hänelle on tarjottu tehtäviä, joihin tarttumisen autokoulun pyörittäminen estäisi.

– En voi vielä kertoa enempää. Mutta liikenteen parissa edelleen jatketaan, se on selvää.

Kattelus vaikuttaa myös Hattulan kunnanvaltuustossa kokoomuksen ryhmässä. HÄSA