Kanta-Häme

Parolan autokoulussa juhlitaan pyöreitä

Parolan autokoulun tarina starttasi vuonna 2004 moottoripyörällä ja kahdella henkilöautolla. 
Nyt tallista löytyy 37 opetuskäytössä olevaa ajoneuvoa ja autokoulun mittariin on tullut kymppi. Pyöreä numero ei suinkaan tarkoita nopeusrajoitusta, vaan juhlavuotta. Yritystä alusta saakka luotsannut Jiri Kattelus on viihtynyt liikenneopettajana jo kaksi vuosikymmentä.
 
– Aina välillä joku oppilaista sanoo, että olen opettanut myös hänen vanhempiansa ajamaan eli tässä mennään jo toisella kierroksella.
 
Katteluksen mukaan ympyrä ei ole kuitenkaan vielä sulkeutunut, vaikka takana on osapuilleen miljoona kilometriä apukuskin paikalla.
 
– Toivottavasti vauhti vain kiihtyy kolmatta kierrosta kohti, hän riemastuu.

Mopoautot auttavat

Kattelus on ehtinyt seikkailla liikenneopettajana monessa sopassa. 
 
Radio Suomipopilla hän tuli koko kansan tietoisuuteen Esko Riihelän aisaparina. Aki Linnanahteen ja Anna Perhon juontamassa Onnellisten ihmisten ajokoulussa Kattelus taas laittaa uuteen uskoon kansalaisten ajoasenteet kuin autonkäsittelytaidot.
 
– Ennen 80 prosenttia osasi käsitellä autoa jo ennen ajo-opetusta. Nykyään homma on käänteinen.
 
Peltoautoilun suosio kyntää, kun internet ja muut sosiaaliset mediat vievät leijonan osan arjesta.
Kattelus kuitenkin huomauttaa, että nykynuoriso oppii autonkäsittelyn ja liikenteen pelisäännöt takavuosien vesoja nopeammin. Syy piilee kevyissä nelipyörissä, joita on ilmestynyt liikenteeseen kuin sieniä sateella.
 
– Mopoauton puikoista on mopedia helpompaa hypätä henkilöauton rattiin.
 
Liikenneopetusala on kokenut vuosien mittaan suuria muutoksia. Opetuskalusto on monipuolistunut ja ajokorttiluokkia löytyy jo toistasataa linja-autoihin asti.
 
– Enää ei teoriatunneilla ole kalvosulkeisiakaan, kaikki oppimateriaali löytyy verkosta. Myös ajosimulaattorit alkavat olla arkipäivää.
 
Simulaattoreista huolimatta todelliset ajotaidot mitataan kuitenkin oikeassa liikenteessä. Juhlavuoden kunniaksi Parolan autokoulussa pääsee ensi syksystä lähtien hakemaan tuntumaa tiestä uusin menopelein.
 
– Turvallisuudesta ei tingitä. Golfit vaihtuvat kokoluokkaa suuremmiksi, keltainen väri kuitenkin pysyy, Kattelus paljastaa.