Kanta-Häme

Parolan onnettomuusmopon huippunopeus jopa 100 km/h!

 

Mopopojat loukkaantuivat vakavasti Parolassa.
 
Eilen illalla puoli seitsemän aikaan viisi 15-vuotiasta poikaa ajelivat mopoillaan Merventietä yläasteen suunnasta Parolantien suuntaan. Yksi pojista lähti vauhdikkaasti ohittamaan edellä ajavia. Juuri kun poika oli päässyt toisten rinnalle, lähti jonossa ensimmäisenä ajanut kääntymään vasemmalle. Ohittaja törmäsi kovalla vauhdilla kääntyvään mopoon. Molemmat pojat lensivät mopojensa päältä ojaan ja menettivät tajuntansa. 
 
Molemmat mopopojat loukkaantuivat, toinen erittäin vakavasti, ja ovat hoidettavana sairaalassa. Molemmilla oli kypärät päässä.
 
Tapahtumaa tutkii poliisin ohella liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta.
 
Yllä oleva teksti on 1.11. Kanta-Hämeen poliisilaitoksen lähettämä tiedote.
 
Tähän mennessä on jo selvinnyt, että toinen mopoilijoista loukkaantui erittäin vakavasti. Teknisissä tutkimuksissa selvisi tiistaina myös se, että hänen kuljettamansa moposkootteri oli viritetty.
 
– Mopometrin (=testauslaite) mukaan mopon huippunopeudeksi saatiin jopa 100 km tunnissa. Se on järkyttävä nopeus mopolle, jonka mitkään osat eivät ole tarkoitettu tällaisia nopeuksia varten, eivät jarrut, eivät renkaat, ei kerta kaikkiaan mikään osa, komisario Kari Pitkänen Kanta-Hämeen poliisista kauhistelee ensimmäisiä tutkimustuloksia.
 
– Virittämisestä tiesi varmasti moni muukin kuin itse nuori mopoilija. Jos ei tiennyt, niin aivan yhtä vaarallista. Kyllä nuorten käsiin luovutettavien liikennevälineiden täytyy olla lainmukaisessa kunnossa.
 
Onnettomuutta selvittävät niin erillinen tutkijalautakunta kuin poliisikin. Tutkijalautakunta selvittää hyvin tarkkaan mopon todennäköiset viritykset sekä mahdolliset tekniset viat.
 
Mopo-onnettomuuksien määrä on kasvanut rajusti. Hämeenlinnan seudulla mopotilastot ovat rumentuneet erityisesti Hattulan suunnalla. Poliisi saa kaikenlaisia valituksia mopoilijoista erityisen runsaasti juuri Parolasta.
 
”Vanhempien vastuu kadonnut”
 
27.9.   pari poikaa vetivät mopoilla yhteen Parolantien ja Kinnalantien risteyksessä. Toiselle pojista avomurtuma jalkaan. Tässäkin kääntyi perässä ajaneen mopon eteen.
 
Kari Pitkänen myöntää kyllä se tosiasian, että mopokolareiden määrän kasvu johtuu osin mopojen määrän kasvusta. Kun samaan aikaan vanhempien kaikkinainen vastuu lastensa tekemisistä vähenee, liikenneonnettomuusriskikin kasvaa kaikkinaisen välinpitämättömyyden myötä.
 
– Poliisin, tai yleensä viranomaisen on enää mahdoton opettaa 15-vuotiaalle vastuusta ja oikeita toimintamalleja, jos sitä ei ole tehty kotona, komisario huomauttaa.
 
– Kyllä vanhemmilla täytyy olla tieto esimerkiksi siitä, millaisella mopolla jälkikasvu liikkuu. Onnettomuuden jälkeen on enää turha osoitelle ketään muita, Kari Pitkänen sanoo.
 
Mopo-onnettomuuksissa on hyvin harvoin kysymys muusta kuin vääränlaisesta asenteesta. Liikennesääntöjä ei aina tunneta, käyttäydytään iälle tyypillisen ”lapsellisesti”, Pitkänen pohtii.
 
– Kun tämä asenne siirretään sitten ajokortti-iässä autonrattiin, niin hurja meno jatkuu koko ajan kasvavien ikäluokkien myötä, Pitkänen näkee liikennekulttuurin tulevaisuuden melko synkkänä.
 
Hän muistuttaakin mopoikäisten vanhempia siitä, että ennen kulkuneuvon hankintaa pitää huolehtia myös asiaosaamisesta, eli liikennesääntöjen tuntemisesta.
 
Joka vuosi uudet kuskit
 
6.10. 16-vuotias poika leikki mopoautollaan Parolan urheilukentällä ja päätyi autolla huoltorakennuksen seinään.
 
8.10. Poliisi yritti pysäyttää paria mopopoikaa Hattulan Vanhan kirkon paikkeilla. Toinen lähti karkuun ja veteli pitkin kevyenliikenteenväylää niin, että jalankulkijat joutuivat väistämään.
Mopoiluun liittyy myös se tosiasia, että joka vuosi tieliikenteeseen tulee uusi ikäluokka mopojensa kanssa.
 
– Ei mopoilu ole kovin valtavasti muuttunut, mutta kaikkien nuorten ymmärrys ja kypsyys eivät tunnu riittävän liikenteessä, vanhempi konstaapeli Ari Vainio Liikkuvasta poliisista toteaa.
 
– Joukossa on suurin osa asiat oikein oivaltavia, mutta osalla on asenne täysin väärä. Kyllä ne ovat vanhemmat, joiden pitää ottaa roolia myös lapsia liikenteeseen päästettäessä, Vainio kehottaa.
 
Hattulassa mopokerhoa vetävä entinen Ankkuri-poliisi Martti Salonen myöntää liikennekurin löystyneen.
 
– Parolassa se näkyy aivan selvästi muun muassa kevyenliikenteen väylillä ajamisena ja yleisenä piittaamattomuutena.
 
Salosen mopokerhossa on käynyt syksyn aikana jo kuutisenkymmentä nuorta. Mopojen kunnostamisen ohella joka kerta puhutaan myös liikennekäyttäytymisestä. Virityksiä ei kerhossa luonnollisesti tehdä.
 
– Laitteita virittävät eivät kerhoissa taida juuri pyöriä.
 
Eilen torstaina mopokerhoon oli kutsuttuina myös nuorten vanhemmat juuri Parolan mopokolarisuman ja häiriökäyttäytymisen vuoksi.
 

Päivän lehti

30.3.2020