Kanta-Häme

Patrialla on tärkeä merkitys Suomen huoltovarmuudelle

Kansanedustaja Mika Karin (sd.) mielestä Suomessa ei tarpeeksi ymmärretä, miten tärkeä merkitys Patrian kaltaisella yhtiöllä on huoltovarmuudelle ja puolustusvoimille.

– Aina ei tunnisteta riittävästi kotimaisen valmistuksen merkitystä, Kari sanoo.

Mika Kari on ollut eduskunnan puolustusvaliokunnan jäsenenä vuodesta 2011. Hän on tällä hetkellä sen varapuheenjohtaja. Hän on myös Patrian neuvottelukunnan jäsen.

– Patrian tietotaito on huippuluokkaa. Yhtiöllä on tärkeä merkitys niin kriisin kuin myös rauhan aikana, Kari vakuuttaa.

Hänen mielestään Suomessa on varmistettava puolustusvälineiden oma valmistus ja huolto.

– Asia on tärkeä Suomen kaltaiselle valtiolle, joka on useilta puolilta meren ympäröimä. Suorituskyky pitää varmistaa.

 

Patrian Hämeenlinnan tehtaan tilanne on ollut kurja useita vuosia. Henkilöstöä on vähennetty satoja ja irtisanomiset jatkuvat pienessä mitassa edelleen.

Hämeenlinnan tehtaan AMV-taisteluajoneuvosta ei ole paljon kotimaisia eikä ulkomaisia tilauksia. Tehtaalla ei ole paljon töitä.

– Patrian AMV on ollut mukana useissa tarjouskilpailuissa, joissa se on sijoittunut palkintosijojen ulkopuolelle.

– Näin ei ole tapahtunut siksi, ettei tuote olisi ollut hyvä. Kilpailijat ovat kuitenkin tarjouksessaan toimittaneet maahan muutakin.

Kari sanoo, että Suomi on ollut liian pieni maa näissä tarjouskilpailuissa. Patria ei ole saanut valtiolta riittävästi apua pärjätäkseen kilpailuissa.

– Yhtiön johto ja henkilökunta tarvitsevat apua. Kaipaan Suomeen keskustelua tästä.

Pari vuotta sitten keskusteltiin suomalaisesta ruutituotannosta ja Nammosta. Kotimainen ruutituotanto oli loppua kokonaan.

– Huomattiin, että ruutituotannosta on pidettävä kiinni. Selusta on varmistettava kaikissa oloissa.

Mika Kari tutustuu puolustusvaliokunnassa ja Patrian neuvottelukunnassa myös papereihin, jotka on merkitty salaisiksi. Hän ei ota yksityiskohtaisesti kantaa esimerkiksi puolustusvoimien hankintoihin. Hän ei kuitenkaan anna kiitosta sitoutumisesta.

– Valtion on sitouduttava tuotantoon ja kunnossapitoon niin, että toimintakyky säilyy. Suorituskyky pitää varmistaa.

 

Norjalaisesta Kongsbergistä tuli kaksi vuotta sitten Patrian osakas. Suomen valtiolla ja Kongsbergillä on osakassopimus yhtiöstä. Liittoa on oudoksuttu, sillä ulkomaisen pörssiyhtiön tavoitteena ei voi Suomen huoltovarmuuden ylläpitäminen.

– En usko, että Kongsbergin osakkuus on lähtökohtaisesti ongelma.

– Kongsberg on tuonut uutta osaamista. Se on hyvin sitoutunut yhteistyöhön.

Kari ilmoittaa arvostavansa myös sitä, että Patrian toinen osakas on pohjoismainen yhtiö.

– Uskon, että osakkuudesta vielä saadaan etuja vientiin, jota ei saataisi omin voimin.

Patria on siirtänyt myös itse tuotantoaan ulkomaille. Se käyttää AMV-ajoneuvojen valmistukseen puolalaista Rosomak-yhtiötä, joka valmistaa Puolan armeijalle näitä ajoneuvoja ja joka on ottanut myös nimekseen AMV:n puolalaisen ahmaa tarkoittavan nimen.

– Näin pienellä maalla ei ole varaa ripottaa osaamistaan halpojen kustannusten maihin.

Yleensä eri maiden puolustusvoimat suosivat kotimaista valmistusta ja keskittävät ainakin omat tilauksensa kotimaiselle teollisuudelle. Suomen armeijan AMV-tilaukset jäivät vähäisiksi, sillä se ei käyttänyt kauppojen sisällytettyä optiota.

– Me tarvitsisimme mahdollisimman turvallisen suojan ja turvallisuutta liikkumiseen. Se olisi hyvä myös rauhan aikana.

 

Valtiovalta on turvannut Sisu Auton valmistusta puolustusvoimien tilauksilla. Se ei ole samalla tavalla tukenut tilauksilla Patrian Hämeenlinnan tehdasta.

– Puolustusvoimien pitäisi käyttää kotimaisia ajoneuvoja, oli kyse sitten Sisu Auton kuorma-autoista tai Patrian AMV-ajoneuvoista, Kari sanoo.

Kansanedustaja Kari kertoo vierailleensa Libanonissa tutustumassa suomalaisten rauhanturvaajien toimintaan. Ympäristö jakautuneessa Libanonissa ja sodan repimän Syyrian kyljessä ei ole turvallinen.

– Kun liikuimme Libanonissa Pasilla, toivoin, että rauhanturvaajillamme olisi käytössään AMV-ajoneuvoja. HÄSA

Päivän lehti

18.1.2020