Kanta-Häme

Patrian tilaus ei juuri tuo uutta työtä Hämeenlinnaan

Puolan uusi AMV-tilaus tuo Patrialle noin 90 miljoonan euron komponenttitilaukset. Tilaus ei käytännössä kuitenkaan juuri tuo työtä Patrian Hämeenlinnan tehtaille.

– Korit valmistetaan Puolassa ja ajoneuvot kootaan siellä. Suurin osa meidän komponenttitilauksestammekin menee puolalaisille alihankkijoille. Komponentit kierrätetään meidän kauttamme, Patrian liiketoimintajohtaja Mika Kari sanoo.

Suurin osa Puolan tilaamista panssariajoneuvoista on samanlaisia kuin Patria ja puolalainen Rosomak-yhtiö toimittivat vuoden 2003 sopimuksella. Patrian Hämeenlinnan tehtaille tulee kuitenkin suunnittelutyötä uudentyppisistä ajoneuvoista. Suunnittelutyö ei kuulu vielä tähän sopimukseen.

Puola on ostanut 690 AMV-panssariajoneuvoa maan armeijalle. Patria myi kuitenkin osittain ajoneuvon tuoteoikeudet Puolaan ja lisenssillä ajoneuvojen toimituksista vastasi Rosomak-yhtiö. Tuoteoikeuksien myynnistä on käytetty nimeä teknologian siirto.

Puola hankkii nyt 200 uutta AMV-ajoneuvoa, jotka on maassa ristitty Rosomak-ajoneuvoiksi eli ahmoiksi. Toimituksista Puolan armeijalle vastannut Patrian yhteistyökumppani WZM-yhtiö otti Rosomakin myös omaksi nimekseen viime vuonna.

Protoja ja testiajoneuvoja

Patrian Hämeenlinnan tehtaan työtilanne on heikko. Patria irtisanoi juuri satakunta tehtaantyöntekijää. Ruotsin suuri AMV-tilaus on juuri toimitettu. Suomen puolustusvoimien vanhimpien Pasien nykyaikaistaminen antaa vähän työtä verrattuna uusien AMV-ajoneuvojen valmistukseen.

– Lisää tilauksia ei ole saatu. Emme ole hävinneet emmekä voittaneet yhtään tarjouskilpailua, Kari kuvaa markkinoita.

Kari kertoo, että yhtiöllä on kuitenkin meneillään poikkeuksellisen paljon myynti- ja markkinointihankkeita. Monia niistä se ei kuitenkaan voi julkistaa.

– Osa on alkuvaiheessa. Kestää kauan ennen kuin vasaran kalke alkaa.

Patria on saanut AMV:stä suuren tilauksen Etelä-Afrikasta. Sopimuksen mukaan nämä ajoneuvot valmistetaan kuitenkin kokonaan Etelä-Afrikassa. Puolan tapaan useisiin tilauksiin on sisältynyt Suomessa valmistettu alkusarja, jonka valmistumisen jälkeen kokoonpano on siirretty tilaajamaahan.

– Markkinoinnille valmistetaan nyt joitakin testiajoneuvoja ja protoja. On vaikea sanoa, milloin tehdään sopimusajoneuvoja. (HäSa)