Kanta-Häme

Pekola ajaa kesällä työmatkalaisia Lammilta Lahteen

– Uskon, että minä tein sen! nauraa Merja Larkio.

Lammilainen Larkio käy Lahdessa töissä linja-autolla. Viime kesänä liikennöitsijä vähensi aamun ja iltapäivän työmatkavuoroja heinäkuussa, tänä vuonna muutokset olisivat tulleet voimaan jo 1. kesäkuuta.

Larkio keräsi toukokuussa vauhdilla 108 nimeä Lammilta, Hämeenkoskelta ja Lahdesta adressiin ja laati työmatkavuorojen säilyttämisen puolesta kirjelmän päättäville tahoille Hämeenlinnassa, Lahdessa ja Helsingissä.

– Sain ministeriltä hienoa palautetta, että hän laittaa asiaa eteenpäin.

Pekolan Liikenteen toimitusjohtaja Risto Pekola neuvotteli kuluneella viikolla tiiviisti Uudenmaan ely-keskuksen kanssa. Lopputulos on, että liikennöitsijä ajaa vuorot Lammilta Lahteen kello 6.40 ja 8.45 ja Lahdesta Lammille kello 8.00 ja 17.05.

– Saimme kesän ajaksi niin sanotun siirtymästatuksen. Ajamme vuoroja omaksi tappioksi.

Pekola kertoo yrityksen liikennöineen Lammin ja Lahden väliä 70 vuoden ajan, eikä se halunnut jättää lammilaisia oman onnensa nojaan vain siksi, että ”viranomaiset välttelevät vastuuta”.

Bussivuorojen määrää maaseudulla on vähentänyt vuonna 2009 tapahtunut joukkoliikenteen kilpailun vapautuminen, johon liittyvät siirtymäaikasopimukset vaikuttavat liikennöintiin aina vuoteen 2019 asti.

Viime kesästä lähtien EU:n palvelusopimusasetusta on tulkittu siten, etteivät kunnat ja valtio saa lähtökohtaisesti tukea yksityistä joukkoliikennettä, vaan sen on toimittava markkinaehtoisesti. Joukkoliikennelaki puolestaan velvoittaa määrittelemään palvelutason, jota seutujen joukkoliikenteessä tavoitellaan.

Oman kiemuransa Lammin ja Lahden väliseen liikennöintiin tuo välissä kulkeva kuntaraja.

– Koska kyse on seuturajan ylittävästä liikenteestä, toimivalta asiassa on Uudenmaan ely-keskuksella, sanoo Hämeenlinnan joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

Liikennejärjestelmäasiantuntija Seppo Nikkasen mukaan ely-keskuksen toimivaltaan kuuluu myöntää lupia markkinaehtoiselle liikennöinnille.

–Odotamme, että syntyisi palveluja. Jos niitä ei synny, meidän täytyy niitä ostaa, mihin meillä ei ole varoja. Tämä on ihan simppeli tilanne, sanoo Nikkanen.

Uuden hallitusohjelman mukaan joukkoliikenteestä on tarkoitus säästää 15 miljoonaa euroa. Tappiollisella ajolla on rajansa myös liikennöitsijälle.

–Tämä johtaa vääjäämättä siihen, että liikenne ydinalueiden ulkopuolella lakkaa lähdes kokonaan, sanoo Pekola.

Se, että liikennöijä saa varmuuden lupasopimuksesta vain päiviä ennen vuoroissa tapahtuvia aikataulumuutoksia, ei ole hankala paikka yksin yritykselle.

– Yksi hämeenkoskelainen tyttö kertoi työnantajan tarjonneen kesätöitä, mutta hän joutui vastaamaan, ettei ole käytettävissä, koska linja-autoja ei kulje. Uutinen ajettavista vuoroista tuli hänelle liian myöhään. Työnantaja oli jo hankkinut uuden työntekijän, kertoo Merja Larkio. HÄSA

Päivän lehti

8.4.2020