Kanta-Häme

Pelastuslaitoksella pulaa uudemmista harjoitusautoista: "Mummon Micra ei vastaa nykyautoa"

Ajoneuvojen kehittyessä pelastushenkilöstö joutuu tekemisiin yhä monimutkaisemman tekniikan kanssa. Turvavälineet lisäävät turvallisuutta onnettomuustilanteessa, mutta saattavat aiheuttaa yllättäviä ongelmia pelastushenkilöstölle.

Kanta-Hämeen pelastuslaitoksella onkin kohdattu yllättävä ongelma. Kolariautoja ei ole tarpeeksi harjoituskäyttöön.

Pelastuslaitos ehti jo kysellä sosiaalisessa mediassa kolari- ja romuautoja, mutta lahjoitusten vastaanotto osoittautui hankalaksi.

– Kaikki tarjotut autot eivät olleet harjoituskäyttöön sopivia, minkä lisäksi vastaan tuli romutusdirektiivi. Jotta auto poistuu Trafin rekisteristä, se tarvitsee romutustodistuksen, kertoo palomestari Juha Alander.

Romutustodistuksen saamiseksi ajoneuvoa ei voi lahjoittaa suoraan pelastuslaitokselle, vaan omistajan pitää toimittaa auto Suomen Autokierrätyksen vastaanottopisteeseen, joka poistaa ajoneuvon lopullisesti rekisteristä.

– Toinen vaihtoehto olisi rekisteröidä pelastuslaitos ajoneuvon haltijaksi, mutta se ei ole kauhean käytännöllistä.

Pelastuslaitoksen henkilöstö käy harjoittelemassa purkamista ja puristuksiin jääneen henkilön vapauttamista romuttamoilla. Lähes kaikki romutettavat autot ovat 1990-luvulta tai vanhempia, joten ne eivät vastaa liikenteessä olevaa autokantaa.

– Mummon Micran avaaminen on hieman eri asia kuin uuden Mersun, Alander toteaa.

– Epätavalliseen paikkaan sijoitettu akku voi aiheuttaa viivettä pelastustoimissa. Yhtäkkiä lauetessaan turvatyynyn säiliö taas voi ampua lasinsiruja pelastajan silmiin.

Video: Kanta-Hämeen pelastuslaitos, editointi Hämeen Sanomat

 

Hybridi- ja sähköautot ovat aivan oma haasteensa. Osa valmistajista on ilmoittanut tavoittelevansa polttomoottoreista luopumista jo kymmenen vuoden sisällä, ja tuotekehitys keskittyy hybrideihin ja sähköautoihin. Tämä asettaa lisähaasteita pelastajille.

– Sähköautoissa jännitteet ovat tappavia, joten pitää olla tarkka tieto mitä kaapeleita ei saa missään nimessä leikata. Toinen haaste on sähköauton äänettömyys. Polttomoottoriautosta tietää, onko autossa virta tai veto päällä, mutta sähkömoottori voi olla päällä sitä huomaamatta. Jos auto on jumissa ja pelastustoiminnan myötä vapautuu, se voi lähteä odottamatta liikkeelle, Alander kertoo.

Alander vakuuttaa, että uusien harjoitusautojen puutteesta huolimatta pelastushenkilöstön teoriaosaaminen on ajan tasalla.

– Saksassa on paljon autoteollisuutta, ja pelastushenkilöstö ja pelastusvälineiden valmistajat saavat pilkottaviksi uusia autoja. Valmistajat tuottavat paljon koulutusmateriaalia ja pitävät koulutuspäiviä, joihin on kutsuttu myös suomalaisia pelastajia.

Myös henkilöstön erikoistuminen auttaa pysymään ajan tasalla.

– Kanta-Hämeessä on perusteilla koko laitoksen yhteinen tieliikennepelastustiimi, jossa on edustajia palopuolelta ja ensihoidosta, sekä mahdollisesti myös ensihoitolääkäri. Henkilöt perehtyvät toistensa rooleihin, mikä tehostaa toimintaa ja lisää asiakaslähtöisyyttä. HÄSA

Katso videoPelastuslaitos harjoittelee kolariauton avaamista. www.hameensanomat.fi

Päivän lehti

3.6.2020