fbpx
Kanta-Häme

Pelastuslaitoksen kalustosuunnitelmat kerrasta uusiksi

Valtio on päättänyt leikata pelastustoimen kalustohankintoihin myöntämänsä valtionosuudet nollaan jo ensi vuodesta lähtien. Tämä tarkoittaa, että koko maassa pelastuslaitokset joutuvat panemaan uusiksi suunnitelmansa kalustohankinnoista.

– Vuositasolla menetämme puhdasta rahaa noin 110 000 euroa. Ensi vuodelle oli suunnitteilla uuden puomitikasauton hankinta, mutta taitaa jäädä tekemättä, arvelee tekniikasta ja riskienhallinnasta vastaava Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Petri Talikka.

Kanta-Hämeessä raskasta kalustoa on uusittu keskimäärin kahden auton verran vuodessa. Vanhin sammutusauto on tällä hetkellä vuosimallia 1974.

– Sanoisin, että kalusto on osittain hyvässä kunnossa. Niin sanotut ensimmäisen lähdön autot ovat sellaisia kuin niiden pitääkin olla. Tikasautot ja muut ovat sitten pitkäikäisempiä, palomies Jarkko Mantila arvioi.

Hännässä tuntuu

Pelastuspäällikkö Talikan mukaan leikkaukset näkyvät ensin “hännässä” eli hiljaisemmilla asemilla, elleivät kunnat sitten korvaa valtionapujen menetyksiä omista lompakoistaan.

– Uusimmat autot on yleensä sijoitettu vilkkaimmille asemille. Nyt oli tarkoitus siirtää vuoden 2001 puomitikasauto Hämeenlinnasta Forssaan ja päästä eroon Forssan ikälopusta autosta.

Myös Talikan mukaan kaluston nykyinen taso on kokonaisuudessaan tyydyttävä.

– Vuodessa tai kahdessa emme romahda, sikäli tämä ei ole mikään katastrofi. Rahoitusta kalustohankintoihin on mahdollista saada myös palosuojelu- ja öljyntorjuntarahastoista, pelastuspäällikkö kertoo.

Rahastojen varat eivät kuitenkaan missään nimessä riitä korvaamaan kaikkien valtionapujen menetystä.

– Juuri nyt keskustelemme kuntaomistajien kanssa budjeteista. Nämä valtion päätökset vaikuttavat siis jo ensi vuonna, joka on kalustostrategiamme viimeinen.

– Seuraavan nelivuotiskauden suunnitelma on jo kriittisempi, Talikka toteaa.

Puoli miljoonaa

Jos kunnilta ei tule lisää rahaa, Kanta-Hämeen pelastuslaitoksen vaihtoehtoina on tinkiä pienemmistä hankinnoista tai hidastaa raskaan kaluston uusimista yhteen autoon vuodessa.

– Esimerkiksi uusi puomitikasauto kustantaa ilman arvonlisäveroa reilut puoli miljoonaa euroa. Valtionavut ovat kattaneet hinnasta noin 35–40 prosenttia, Talikka kertoo. (HäSa)

Menot