Kanta-Häme Hämeenlinna

Ahveniston moottoriradalla lapsuutensa viettänyt Jesse Krohn teki historiaa Daytonassa - "Pelin henki oli kaikki tai ei mitään"

Hämeenlinnalaislähtöinen Jesse Krohn saavutti voiton, johon suomalaiset kilpakuskit eivät ole pystyneet 50 vuoteen. Takana on 20 vuoden kova työ.
Hiljattain legendaarisen Daytonan kisan Yhdysvalloissa voittanut Jesse Krohn ajoi uransa ensimetrit Ahveniston moottoriradalla viiden vuoden iässä. Kuva: Toni Rasinkangas

Hämeenlinnalaislähtöinen Jesse Krohn (alun perin Kurki-Suonio) rikkoi tammikuussa 50-vuotisen hiljaisuuden suomalaisessa autourheilussa voittamalla rapakon takana Daytonan 24 tunnin kestävyysajon viidennellä yrittämällään.

Tätä ennen saman tempun teki Leo Kinnunen vuonna 1970.

Yrittäjiä on kyllä riittänyt, muiden muassa vuonna 2007 sijalle 17. ajanut Jyrki ”JJ Lehto” Järvilehto, joka tosin on voittanut LeMansin 24 tunnin ajon kahdesti (1995, 2005).

Onnenkantamoisesta ei Krohnin uran virstanpylväässä ole kyse. Voittoa varten hän oli ehtinyt tehdä töitä 20 vuotta.

– Ensimmäistä kertaa hyppäsin ratin taakse ja radalle viisivuotissyntymäpäivilläni. Menopelinä oli mikroauto. Silloin siemen lähti itämään, 29-vuotias Krohn muistelee.

”Kylmä Pohjola ei ole optimaalinen treenipaikka”

Todellisella vedenjakajalla Jesse Krohn oli 23-vuotiaana, kun hänet valittiin BMW:n junioriohjelmaan Saksaan vuonna 2014.

Silloin pelin henki oli kaikki tai ei mitään. Sadoista kuskeista 30 valittiin testeihin. Heistä neljä valittiin kilpailemaan tallipaikasta. Vain yksi saattoi voittaa.

– Olin ryhmän vanhin kuski, joten minun piti olla askeleen muita edellä. En jättänyt mitään sattuman varaan. Silloin tein ensimmäisen kerran todellisia uhrauksia ja satsasin kaiken aikani autourheiluun. Kaverit ja huvit saivat odottaa.

Tuohon aikaan Krohn asui ja harjoitteli Espanjassa.

– Kylmä Pohjola ei ole optimaalinen treenipaikka. Tosin kovan treenaamisen aloitin jo vuonna 2007, kun pääsin maajoukkueeseen. Tuolloin vedettiin saunassa pitkäkestoisia punttitreenejä kevyillä painoilla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Jesse Krohn voitti tammikuussa Yhdysvalloissa Floridassa legendaarisen Daytonan kilpailun ja nälkä sen kun kasvaa. Kilpakuljettaja pääsi vauhdin makuun jo 5-vuotiaana Ahveniston moottoriradalla. Kuva: Toni Rasinkangas
Jesse Krohnin mukaan varikkoelämä ei ole isoissakaan kisoissa niin hohdokasta kuin ihmiset kuvittelevat. -Siellä painetaan minuuttiaikataululla palavereissa ja fanitapaamisissa. Kuva: Toni Rasinkangas

Kuumuutta ja painetta on siedettävä

Kilpakuljettajan on siedettävä kuumuutta. Varsinkin Yhdysvalloissa moni kisa ajetaan keskikesällä kuumimpaan aikaan.

– Tuolloin ulkolämpötila voi kivuta 40-asteiseksi. Kisa-auton ilmastointi pitää viileänä lähinnä moottori- ja vaihteisto-ohjausta. Kuski saa viileää ilmaa vain parista pienestä putkesta.

Kuljettajan tankkaaminen on kisassa yhtä tärkeää kuin autonkin. Krohn arvioi, että yhden kisan aikana hänen painonsa voi pudota kahdella kolmella kilolla.

– Välillä on tylsää herätä aamuyöstä ja aloittaa nestetankkaus tunteja ennen kisaa, koska kisassa sitä menettää enemmän kuin pystyy juomaan. Välillä tiimiradiosta muistutetaan kesken ajon, että pilli suuhun. He seuraavat nesteenkulutusta telemetrialla.

Moottoriurheilussa vaaditaan myös paineensietokykyä. Epäonnistuessa on kohdattava myös 100-päisen taustatiimin katseet.

– Esimerkiksi kolarointi on kova paikka. Kun näkee ihmisiä, joiden kisan kuljettaja on pilannut.

Krohn kuitenkin kertoo hallitsevansa omat hermonsa hyvin.

– On ymmärrettävä, mitä tapahtui, opittava siitä ja päästävä asian yli nopeasti. Radalla tehdään aina nopeita ratkaisuja ja yritetään ajaa virheettömästi. Joskus voi tulla virhearvioita.

Varikkoelämäkään ei ole niin hohdokasta kuin ihmiset kuvittelevat.

– Siellä painetaan minuuttiaikataululla palavereissa ja fanitapaamisissa.

Jesse Krohn arvioi, että hänellä on vielä 10 hyvää vuotta kilparadoilla.

– Kuntoa pystyy vielä kohentamaan ja kokemus karttuu koko ajan. Tärkeintä ei ole nopein kierros, vaan tasainen ja järkevä ajosuoritus.

Miksi käytät kilparadoilla nimeä Jesse Krohn?

– Koska Kurki-Suoniota ei osata ulkomailla lausua, eikä nimi jää ihmisten mieleen. Se on myös hirveän vaikea kirjoittaa oikein. Siksi Krohn. Nimi on kulkenut suvussamme. HäSa

Jesse Krohn

Ammattikilpa-autoilija.

BMW:n tehdaskuljettaja kisailee M8 GTE -autolla.

Syntynyt 3.9.1990 Nurmijärvellä.

Viettänyt osan lapsuudestaan Hämeenlinnassa.

Perhe

Vanhemmat: äiti Ilse Jousanen ja isä Ahveniston moottoriratayrittäjä Pertti Kurki-Suonio.

Sisarukset: Jenni ja Oskari Kurki-Suonio, jotka menestyneet kartingissa SM-tasolla.

Asuu Helsingissä tyttöystävänsä kanssa.

Kovimmat meriitit

Voitti Yhdysvalloissa legendaarisen Daytonan 24 tunnin kilpailun GTLM-luokassa tammikuussa 2020.

Aasian LeMans -sarjan voitto GT-luokassa (2018–2019).

Euroopan LeMans -sarjan hopea GTE-luokassa (2015).

BMW Junior -ohjelman voitto (2014).

Formula Renault SM-sarjan voitto (Junior-luokka, 2008).

Tavoite

Voittaa kaikki kestävyysajon kruununjalokivet: Le Mans (24 tunnin ajo), Nürburgring (24 tunnin ajo), SPA 24h sekä olla Suomen menestynein rata-autoilija GT-luokassa.

Muuta

Jesse Krohn on käytännössä kasvanut Ahveniston moottoriradalla: ”Siellä on tullut ajettua yhtä paljon ruohonleikkuria kuin kilpa-autoa.”

Päivän lehti

28.2.2020