Kanta-Häme

Peltosaaren uudistaminen ei kevennä kaupungin kukkaroa

Peltosaaren asuinalueen rakentaminen voisi alkuvuosina olla Riihimäen kaupungille jopa rahasampo.

– Jos liikkeelle päästään rakentamalla ensi vaiheessa lähes 14 000 kerrosneliömetrin verran uusia asuintaloja, kaupungille koituu tuloa 3,8 miljoonaa euroa ja menoja 1,7, kuvaa kaupungin kaavoituspäällikkö Raija Niemi.

Kun koko muutostyö aikanaan valmistuu, kaupunki on saanut maanmyyntituloja yhtä paljon kuin siltä on kulunut kunnallistekniikan ja vastaavan rakentamiseen eli noin 8 miljoonaa euroa.

Nyt Peltosaari-projektilla on edessä suuri urakka, kun haetaan Peltosaaren rakentamisesta kiinnostuneita rakennusalan yrityksiä. Riihimäki kiinnostaa rakentajia, sillä osa rakentaa jo asuintaloja lähistölle Piikinmäkeen, jonne on noussut NCC:n, YIT:n ja Pohjola Rakennusten taloja.

– Toukokuussa järjestetään seminaari, jossa esitellään Peltosaaren yleissuunnitelmaa rakentajille. Tarkoitus on herättää kiinnostusta jatkoneuvotteluihin, Raija Niemi kertoo.

Peltosaareen asemalta johtavan tunnelin edustalle suunniteltu Aurinkotori voisi käynnistää alueen rakentamisen, jollei asuinrakentaminen toteudu ensivaiheessa.

Aurinkotorista liikkeelle lähtö vaatii kuitenkin, että kaupunki rakentaa kylätalon ja kaksi virasto-liiketaloa. Ratkaisu vaatii kaupungilta rahoitusta.

Paikoitus radan varteen

Peltosaaren yleissuunnitelma ei pyyhkäise alueen ideaa kävelykeskustasta minnekään. Itäinen, alkuperäisten tuulimyllykorttelien alue jää suunnitelmassa koskemattomaksi. Bad Segebergin puiston alue suunnitellaan erikseen viheralueiden yhteydessä.

HJ Elomaankatua kavennetaan kaksikaistaiseksi ja rinnalle rakennetaan kevyelle liikenteelle oma väylä.

Uusia katuja rakennetaan, mutta alueen sisällä kävellään ja autot parkkeerataan edelleen pääasiassa erillisille, radan varteen rakennettaville parkkipaikoille. Uusien talojen lomaan alueen pohjoisosaan on sijoitettu myös pieniä paikoitusalueita.

Radan varteen on varattu rautatieasemaa palvelevalle liityntäpysäköinnille ja 600 autopaikkaa.

Mahdollista purkaa kolme taloa

Nykyisen laajan liityntäpysäköintiä palvelevan paikoitusalueen paikalle Linnunradankadun varteen nousee englantilaistyylisiä, ketjutettuja kaksikerroksisia townhouse-rivitaloja.

Niiden toteutuminen edellyttää kuitenkin, että kaupunki ja sen omistama vuokrataloja hallinnoiva Kotikulma-yhtiö päättävät aikanaan purkaa Otavankatu 18:n pohjoisen rakennuksen sekä Linnunradankatu 29:n. Purkuehdotuksessa on lisäksi Merkuriuksenkatu 9.

– Purkaminen ei ole lähiaikojen asia. Se edellyttää poliittista päätöstä ja kaupungin vuokra-asuntopolitiikan pohtimista, Raija Niemi korostaa.

Projektin aikana ajatuksena on ollut, että vuokra-asumista hajautetaan muualle kaupunkiin vähitellen.

Alkuperäisen suunnitelman sisältämät rakennukset pohjoisosan vallin päälle on asukkaiden mielipiteiden perusteella poistettu. Mielipiteet rajasivat myös Tuulimyllykorttelit suunnitelmasta.

Suunnitelma etenee kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi. (HäSa)