Kanta-Häme

Pendelöijäraadin tavoitteena puolen tunnin juna

Vähintään kerran tunnissa nopea juna Hämeenlinnasta sekä etelään että pohjoiseen on yhä pendelöijien ykköskysymys.

Toinen tärkeä asia on saada Hämeenlinnan palvelut toimimaan mahdollisimman sujuvasti myös niiden näkökulmasta, jotka käyvät muualla töissä.

– Tämä ei ole mikään parin vuoden trauma, vaan VR:n palvelu Hämeenlinnassa on heikentynyt siitä alkaen, kun Lahden oikorata valmistui, jo 30 vuotta pendelöinyt Tukesin kehitysjohtaja Kirsi Levä korosti.

Näitä asioita pohdittiin, kun koolle oli tiistaina kutsuttu ihmisiä muodostamaan pendelöintiraatia. Paikalle tosin tuli vain kymmenkunta pendelöijää sekä toinen mokoma virka- ja luottamusmiehiä. Heistäkin suuri osa pendelöi johonkin suuntaan.

 

Kirsi Levä valittiin tilaisuudessa pendelöintiraadin puheenjohtajaksi. Tarkoituksena on, että raati toimii enimmäkseen verkossa.

Levä ei usko siihen, että junien pysähtyminen Hämeenlinnassa rasittaisi tamperelaisia matkustajia.

– 10 vuotta sitten Pendolinon aikataulu oli nopeimmillaan ja silloin se pysähtyi Hämeenlinnassa.

Hän myös epäili, että Seinäjoki on onnistunut lobbamaan hämäläisiä paremmin junayhteyksissäkin.

– Täällä ei ole totuttu vahvaan edunvalvontaan, jonka pohjalaiset osaavat.

Pendelöijäraadin perimmäinen tarkoitus on helpottaa elämää yhteistyössä kaupungin ja myös VR:n sekä muiden liikenneyhtiöiden kanssa.

Moni on viime aikoina siirtynyt käyttämään bussia, koska VR:n palvelut ovat heikentyneet Hämeenlinnassa ja täsmällisyys laajemminkin.

– Käytän bussia, koska asun lähempänä linja-autoasemaa ja koska se ehtii nykyään täsmällisemmin ainakin Ruskasuon kohdalle. Siitähän voi jatkaa ratikalla, kertoi kaupunginvaltuutettu Andrei Sergejeff (vihr.).

Hän muistutti, että pelkästään sujuvat yhteydet eivät riitä.

– Jotta Hämeenlinnan asukasluku saadaan taas nousuun, meidän pitää pystyä tarjoamaan jotain, mihin Helsinki tai Tampere eivät pysty.

Hän listaa kaupungin hienon historiallisen keskustan, josta saa asunnon todella edullisesti radan varren isompiin kaupunkeihin verrattuna.

 

Paikalla oli myös VR:n matkustajaliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen, joka ei kovin suuria lupaillut.

Hän muistutti jälleen kerran, ettei pääradan eteläpäähän mahdu enempää junavuoroja ennen kolmatta raidetta Helsingin ja Tampereen välille.

Tähän Kirsi Levä muistutti, että kyse on Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-raiteesta.

– Nopeat junat ovat tärkeitä sekä pendelöijille että kaupungin elinvoimaisuudelle – paikallisille yrityksille, matkailulle ja Hämeenlinnassa työssäkävijöille. Tulevaisuuden visiomme on, että Helsinki–Hämeenlinna- tai Hämeenlinna–Tampere-junalla matka-aika on noin 30 minuuttia, hän alusti raadin yhteistyötä VR:n kanssa.

Mukaan toivotaan kaikenlaisia pendelöijiä, juna- ja bussimatkustajien lisäksi omalla autolla liikkuvia. HÄSA

Tuoreimpia artikkeleita