Kanta-Häme

Penkat ja pinta pettävät

Yli kymmentä yksityistietä Lopella ja Janakkalassa isännöivä Jorma Kauko on joutunut tänä keväänä asettamaan painorajoituksia yhä useammalle tielle ja tavanomaista aikaisemmin.

– Nyt oli märkä talvi ja kevät tuli hieman etuajassa, joten teiden rungot alkoivat pettää.

Kaukon mukaan yksityisteiden kunto huononee jatkuvasti peruskorjausten puutteessa.

Kun vielä esimerkiksi puuta kuljettavien rekkojen paino on noussut, yhä useampi yksityistie alkaa tieisännöitsijän mukaan olla kestokykynsä rajoilla.

Suomen Tieyhdistyksen mukaan sorapäällysteisten yksityisteiden kunto rapistuukin huolestuttavaa vauhtia.

Tieyhdistyksen puheenjohtaja Jaakko Rahja sanoo syynä olevan ely-keskusten kautta tiekunnille tulevan valtionrahoituksen putoaminen.

– Rahoitus on tippunut naurettavalle tasolle, minkä vuoksi tiekuntien osakkaiden kiinnostus ja kyky panna riittävästi omaa rahaa peruskorjauksiin on selvästi heikentynyt.

Tänä vuonna ely-keskukset myöntävät tiekunnille yksityistielain mukaista harkinnanvaraista valtionavustusta yhteensä viisi miljoonaa euroa.

Valtionavustus on pudonnut muutamassa vuodessa oleellisesti: vuonna 2013 se oli yhdeksän miljoonaa ja vielä vuonna 2011 23 miljoonaa euroa.

Avustusraha riittää vain murto-osaan vuosittain haetuista avustuksista.

– Valtionbudjetissa säästetty summa ei vaikuta mitään, mutta porkkanarahan puute näkyy yksityisteiden ja siltojen korjauksen puutteena. Yksityistiet eivät ole tulleet Kekkosen ajoista tähän päivään, Jaakko Rahja sanoo.

Alle kilometrin mittaisista pätkistä toistakymmentä kilometriä pitkiin osuuksiin teitä isännöivä Jorma Kauko määrittelee itse, milloin tieosuuksille pitää määrätä tonnirajoituksia.

Päätökset ovat tasapainoilua käyttäjien tarpeiden ja tien kunnon ylläpitämisen välimaastossa.

– Painorajoitus tietää sitä, että kaikki raskaat kuljetukset ovat seis eikä esimerkiksi puutavara liiku. Tuollakin on satoja kuutioita puuta odottamassa kuljetusta, Kauko toteaa isännöimänsä yhdeksän kilometriä pitkän soratien varressa.

Stora Enson aluepäällikkö Jussi Lemmetty kertoo, että erityisesti tänä keväänä moni puukuljetus on jäänyt seisomaan metsään painorajoitusten vuoksi.

– Kelirikko on jokakeväinen haaste. Yleensä tilanne on saatu pelastettua yöpakkasilla erikoisluvalla ajettujen kuljetusten ansiosta.

Jorma Kaukon mukaan tilanne tulee väistämättä huononemaan, mikäli yksityisteiden kunnostukseen ei ohjata rahaa.

– Pitkällä aikavälillä teiden pitäminen kohtuullisessa kunnossa ei ole mahdollista. HäSa

Päivän lehti

5.12.2020

Fingerpori

comic