Kanta-Häme Hämeenlinna

Perintörahojen turvin järjestetty itsenäistymisseikkailu on nuorelle tutkimusmatka itseen, mutta myös muihin

Itsenäistymisseikkailu huipentuu purjehdukseen Saaristomerelle. Kuva: Tuukka Pajuniemi.

Toisinaan itsenäistyminen vaatii seikkailun.

Sen tietävät hämeenlinnalaiset Veronika Paajanen, Sara Lindroos ja Niko Hakala.

He ovat osallistuneet nuorten Tukipalvelu Topparin ja oppilashuollon erityispalveluiden järjestämälle itsenäistymisseikkailulle.

Seikkailu alkaa nuorten ryhmätapaamisilla Hämeenlinnassa, ja se huipentuu neljän päivän purjehdukseen Saaristomerelle, jossa jokainen nuori pääsee osaksi purjelaiva Kuunari Helenan miehistöä.

 

Seikkailu on itseluottamusbuusti

Reilun kahden kuukauden mittaisen seikkailun aikana pyritään ryhmässä vahvistamaan nuorten kokemuksia itsenäisyydestä ja pärjäämisestä erilaisissa uusissa tilanteissa.

Nuorten kanssa harjoitellaan arkisiakin asioita kuten ruoanlaittoa ja siisteydestä huolehtimista sekä vahvistetaan nuorten itsetuntemusta ja yhteistyötaitoja.

Epämukavuusalueelle menemistä ei pelätä, vaan siihen jopa jokaista nuorta kannustetaan. Kaikki asiat tapahtuvat ryhmässä, toinen toistaan kannustaen ja tukien.

– Itsenäistymisseikkailu on kyllä todellinen kahden ja puolen kuukauden mittainen itseluottamusbuusti, kertoo sosiaaliohjaaja Mari Juusela.

 

Nuoret hakeutuvat itsenäistymisseikkailuun erilaisten reittien kautta.

Osalla saattaa jo olla asiakkuus Toppariin, osa taas tulee oppilashuollon kautta.

Taustalla nuorilla voi olla erityisiä haasteita, johon vaikuttavat tilanteet sekä kotona että koulussa. Kokonaiskuvan hahmottaminen on Juuselan mukaan tärkeää.

– Nuoret tarvitsevat itsenäisyyttä ja myös kahdenkeskeistä kontaktia luotettavan aikuisen kanssa, muistuttaa itsenäistymisseikkailun sosiaaliohjaaja Tuukka Pajuniemi.

 

Topparin tiloissa etualalla oppilashuollon erityispalveluiden kuraattori Laura Eerola, Veronika Paajanen, Sara Lindroos, jolla sylissä maskotti Eemeli ja Topparin sosiaaliohjaaja Mari Juusela. Kuva: Pekka Rautiainen
Topparin tiloissa etualalla oppilashuollon erityispalveluiden kuraattori Laura Eerola, Veronika Paajanen, Sara Lindroos, jolla sylissä maskotti Eemeli ja Topparin sosiaaliohjaaja Mari Juusela. Kuva: Pekka Rautiainen

 

Uuden kokeilua ja epäonnistumisten sietämistä

Itsensä ylittäminen ja uuden kokeileminen turvallisessa ympäristössä korostuvat nuorten syissä hakeutua itsenäistymisseikkailuun.

– Itse olin myös haaveillut purjehtimisesta, kertoo Veronika Paajanen.

Sekä Paajasen että Lindroosin ja Hakalan mukaan purjehdus Saaristomerellä oli seikkailun parhain ja opettavaisin kokemus.

Hakalle se loi myös rohkeutta tarttua haaveisiin. Nykyään hän on gastina itsenäistymiseikkailun aikana tutuksi tulleella purjehdusaluksella.

– Tuntuu hyvältä saada nuorena tällainen harrastus. Kuunari Helena on nykyään kuin toinen kotini, Hakala toteaa.

 

Jokaiselle nuorelle seikkailu voi olla löytöretki itseen.

Ennen itsenäistymisseikkailun päätösjuhlaa nuoret listasivat tärkeimpiä taitoja, joita he ovat oppineet matkan aikana.

Topparin huoneen seinälle asetettuihin papereihin nuoret olivat kirjoittaneet muun muassa oppineensa tekemään päätöksiä ja sietämään epäonnistumisia.

– Olen oppinut ottamaan toisia huomioon ja tajunnut sen, että ulkokuori ei kerro aina kaikkea, Paajanen kertoo.

Ohjaaja Tuukka Pajuniemen mukaan seikkailulla opitaan ennen kaikkea olemista muiden kanssa, mutta myös armollisuutta itseään kohtaan.

Monelle nuorelle seikkailu on paikka, jossa näyttäytyä sellaisena kuin todella on.

– Itseään pitää osata kuunnella, ja sen olen matkan varrella oppinutkin, Paajanen kertoo. HÄSA

 

Itsenäistymisseikkailu

Hämeenlinan kaupungin perintörahojen turvin toteutettu.

Itsenäistymisseikkailu toteutetaan yhteistyössä Suomen Purjelaivasäätiön sekä Etelä Hämeen Marttojen ja SPR:n Hämeenlinnan osaston kanssa.

Perintörahat tälle vuodelle myönnettiin vuoden 2018 lopulla. Yhteensä 8700 euroa.

Toteutettu nyt neljän vuoden ajan 14–17-vuotiaille nuorille.

Itsenäistymisseikkailuun osallistuu kerrallaan seikkailuun 10–12 nuorta.