Kanta-Häme

Perussuomalainen lupasi SCC:lle 75 miljoonan sijoituksen

Sunny Car Centerin rahoituskuviot saavat ihan uusia ulottuvuuksia. Hämeen Sanomat kertoi eilen, että uusimaalainen mies oli halukas pelastamaan SCC-projektin. Hän tarjosi Markku Ritaluoman johtamalle yritykselle 75 miljoonaa euroa.

Tarjouksen tekijä on perussuomalaisten Lohjan piirin puheenjohtajuuden vajaa vuosi sitten jättänyt Matti Johansson, puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalon luottomies.

– Olin minä tänäänkin torilla puhumassa perussuomalaisten puolesta, hän sanoo ja kertoo olevansa yhä puolueaktiivi.

Paikallisesti Johanssonin myötämielinen suhtautuminen autotaloon herättää hämmennystä. Ovathan täkäläiset perussuomalaiset valtuutetut, etupäässä Lulu Ranne ja Kari Ilkkala, halunneet torpata sen etenemisen rahoituksen viipymiseen ja muihin epäselvyyksiin vedoten.

Alkutaipaleella perussuomalaiset olivat yksimielisesti hankkeen kannalla.

Lulu Ranne ja kansanedustaja Ismo Soukola ovat myös tehneet tutkintapyynnön Ritaluoman sanomisista. He syyttävät SCC-pomoa kunniansa loukkaamisesta. Ritaluoma sanoi kaksikon luovuttaneen yrityksensä luottamuksellisia tietoja julkisuuteen ja vahingoittaneen näin hänen liiketoimiaan.

Soukola ja Ranne ovat kiistäneet väitteet ja sanoneet Ritaluoman valehtelevan.

– Olen minä näistä kähinöistä lehdistä lukenut. Tällainen hieno hanke ei kuitenkaan saisi joutua poliittisen pelin välikappaleeksi, sanoo Johansson puuttumatta sen enempää paikalliseen kinasteluun.

”Loistava hanke”

Johansson halusi antaa 75 miljoonan pankkivakuudet SCC:lle sen takia, että hän piti ja pitää yhä ideaa loistavana.

– Ensinnäkin paikka on mitä mainioin ja autotalo, jossa koko perheelle tarjotaan monipuolisia ja autoiluun liittyviä palveluja, toimii varmasti.

Johanssonille autoala on tuttu. Hän on itse toiminut Volvon maahantuojana Kaivokselassa.

Hän ihastui aikoinaan jo Laakkosen suunnitelmaan Kehätie 1:n varalle.

– Siinä oli paljon samaa kuin mitä SCC-suunnitelma pitää sisällään. Kyse ei ole autokaupasta sinänsä, vaan palvelukonseptista, jossa ovat huollot, koeajot, ravintolat ja jopa hotelli saman katon alla.

– Kaiken lisäksi Ahveniston rata on lähellä Kirstulan tonttia. Sitä voisi hyvin käyttää koeajoihin, Johansson innostuu.

”SCC hyvä kohde”

Matti Johansson hankki aikoinaan 75 miljoonan vakuudet, kun Myllykosken entiselle paperitehtaalle etsittiin uutta toimintaa.

Biohankkeen aikataulu kuitenkin venyi. Kun vakuudet olivat hänellä ja kulut niistä juoksivat, näki hän SCC-hankkeen hyvänä sijoitusmahdollisuutena.

Johansson sanoo, ettei hänen tarkoituksenaan ollut pysyvä enemmistö eli 51 prosentin osuus. Hän tarvitsi enemmistöä vain siksi ajaksi, että olisi saanut omat vakuutensa irti. Ritaluoma kuitenkin halusi Johanssonin mukaan lainarahat itselleen ja hän yritykselle, ehdottomasti.

– Ei tuollaiseen suostu kukaan. Kyse on valtavista rahoista, Johansson muistuttaa.

Kymppitonni kuluihin

Ritaluoman ja Johanssonin aivoitukset eivät menneet jatkokeskusteluissakaan yksiin.

Ritaluoma sanoi eilisessä lehdessä, että pankkitakaukset olivat väärennettyjä ja lontoolaista lakitoimistoa, johon heidän piti olla yhteydessä, ei löytynyt.

Johansson pyysi Ritaluomaa toimittamaan hänelle kymppitonnin kuluihin.

– Sanoin ympäripyöreän luvun. Päätöksen lunastusmaksut ja asianajopalkkiot olisivat tehneet laskujeni mukaan tuon verran, Johansson laski.

Ritaluoma arveli myös, että Johansson on saattanut joutua samantyyppisen nigerialaishuijauksen kohteeksi kuin hän.

Johansson kiistää väitteen ja sanoo, että kyse on nyt siitä, etteivät SCC:n antamat vakuuttelut riittäneet rahoittajille.

Johansson kertoi antaneensa Nordean tutkittavaksi hänen saamansa rahoituskuviot, ja niille pankki näytti vihreää valoa. Vain sen pankki totesi, ettei rahoituksen tarkkaa aikataulua saatu. Pankki päättää sen itsenäisesti ja ilmoittaa päätöksestä.

Tarpeellinen hanke

Vaikka Johanssonin ja Ritaluoman ajatukset eivät kohdanneet, lohjalaisyrittäjä sanoo, että innovatiivisia hankkeita Suomi tarvitsee nyt kipeästi.

Suomessa on investointilama. Rakennushankkeet viipyvät, eivätkä julkisetkaan hankkeet etene.

– Juuri tällaisessa tilanteessa iso rakennushanke olisi varsinkin alueellisesti valtavan iso juttu. Toivon mukaan vielä yhdennellätoista hetkellä löytyisi joku ratkaisu, että autotalo toteutuisi, Johansson heittää ja toteaa, etteivät tällaisten ideoitten läpiviejät ole aina niitä tasaisimpia luonteita. (HäSa)