Kanta-Häme

Peruuntuiko lomamatka tai konsertti pandemian takia? Kuluttajaliitto avasi puhelinlinjat omaan koronaneuvontaan

Kuluttajaliiton neuvontapuhelimessa autetaan kuluttajia koskevissa asioissa.
Tropean alueella on myös luksusmajoituksia. Hotelli Rocca Della Senan terassilta on huima pudotus hiekkarannalle, mutta upeat näkymät merelle ja läheiselle Strombolin tulivuorelle. Kuva: Tuomas Honkasalo
Koronaviruksen aiheuttamat liikkumisrajoitukset ovat voineet aiheuttaa taloudellisia menetyksiä ja kysymyksiä korvauskäytännöistä varsinkin omatoimimatkailijoille. Arkistokuva: Tuomas Honkasalo

Kuluttajaliitto on avannut avoimen ja maksuttoman neuvontapuhelimen, jonne voi ottaa yhteyttä korona-aiheisten kuluttajakysymysten kanssa.

Koronaneuvonnassa autetaan kotimaan ja ulkomaan matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä, kuten matkalippujen korvauskäytännöissä sekä vastuukysymyksissä. Myös ennakkoon varattujen ja maksettujen palveluiden, kuten konserttien ja vapaa-ajan kurssien, peruuntumisesta voi tiedustella.

 

Epidemiasta johtuva poikkeustila vaikuttaa monella kuukausittain veloitettavien palveluiden käyttöön, mutta maksu lähtee silti pankkitililtä. Koronaneuvonnassa autetaan myös näihin liittyvissä pulmissa.

Lisäksi liitto auttaa potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, mutta ei neuvo esimerkiksi lääketieteellisiin asioihin tai hoitolinjauksiin liittyen.

Kuluttajaliiton koronaneuvonta palvelee maanantaisin kello 12–14 sekä perjantaisin kello 14–16 numerossa 09 4542 2121.

Sen sijaan yleistä tietoa koronaviruksesta saa valtakunnallisesta koronaneuvonnasta, jota hallinnoi sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen koronaneuvonta palvelee numerossa 0295 535 535 arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15. Lisäksi monilla kunnilla ja sairaanhoitopiireillä on omat palvelunumeronsa.

Päivän lehti

15.7.2020