Kanta-Häme

Petri Sipiläinen leikkaa ihmiset onnellisiksi ja pyörittää Euroopan suurinta parturiketjua

Läheltä piti, ettei tämä haastattelu jäänyt tekemättä. Yrittäjä, mestariparturi Petri Sipiläisen alkuvuosi on ollut niin kiireinen, ettei kalenterista tahtonut löytyä haastattelulle aikaa.

Sipiläinen suhaa kiivaasti Tampereen ja Helsingin väliä, hän asuu käytännössä kahdessa kaupungissa.

Sipiläinen kouluttaa, tapaa MRoomin franchising-yrittäjiä sekä henkilökuntaa ja hoitaa muiden liikkeidensä asioita. Ensi viikolla pitäisi mennä Helsingissä järjestettävään kasvuyritystapahtumaan luennoimaan, keväämmällä pitäisi taas matkustaa maailmalle yritysasioita hoitamaan.

Hämeenlinnan GloHair-liikkeissään mies poikkeaa viikoittain. Hiusten leikkaamisesta Sipiläinen kuitenkin pitää taukoa, sillä parturityön rasittama olkapää on vasta operoitu.

Istutaan pöytään, tilataan ruokaa ja rupatellaan.

Sipiläinen on rento ja avoin. Hänestä näkee, että ihmisten kanssa on tehty töitä. Sipiläinen kertoo avoerosta, jonka kävi läpi kaksi ja puoli vuotta sitten, aikuisesta tyttärestään, uudesta elämänvaiheestaan ja siitä, miten pitkä työura on tehnyt käsistä selvää.

Sitten hän sanoo jotain yllättävää:

– En ole koskaan ymmärtänyt, miksi hiusten pituus tai väri on ihmisille niin tärkeä.

Sipiläinen sukii omaa harmaantunutta partaansa ja kertoo, ettei ole koskaan varannut aikaa hiusten leikkaamiseen. Armeijaikään asti hän oli pitkätukka.

Mummo, Hämeenlinnassa omaa parturiliikettä pitänyt Kerttu Sipiläinen, siisti latvat lähinnä juhannuksena ja jouluisin. Joskus leikkauksen hoiti niin ikään alalla toiminut setä Ilpo Sipiläinen.

Oikeastaan Petri Sipiläinen olisi voinut tehdä uransa armeijassakin. Ura kaatui kuitenkin hiuksiin: Sipiläinen halusi pitää partansa ja hieman pidemmän tukkansa.

Yrittäjältä kysellään usein, kuka hänen hiuksensa leikkaa. Nimiä hän ei kuitenkaan paljasta, ja toisinaan Sipiläinen siistii hiuksiaan myös itse.

– Yleensä kampaan hiukset vain taakse, mutta nyt se on alkanut kaljuuntua päältä. Kaikki on katoavaista, elämä on luopumista, sanoo Sipiläinen ja taputtelee päälakeaan.

Palataanpa Sipiläisen yllättävään kommenttiin. On nimittäin niin, että yhdessä vaiheessa uraa ajatus vaivasi hiusyrittäjää niin paljon, ettei hän nähnyt työssään kovin paljon järkeä. Oli lähellä, etteivät sakset lentäneet naulaan. 

Sitten parturintuoliin istahti pappi, Markku Elo nimeltään.

– Markku mietti asiaa hetken ja sanoi lopulta, että tiedätkö Pete, sinulla on ammatti, jossa voit tehdä ihmiset onnellisiksi. Se oli se, minkä takia olen ammatissa edelleen.

Petri Sipiläinen ajautui alalle vahingossa.

Psykologiasta ja filosofiasta kiinnostunut mies oli liian laiska hakeutuakseen yliopisto-opintoihin.

Tuli se hetki, että piti ryhtyä miettimään, mitä elämällään tekisi. Setänsä innostamana Sipiläinen päätti lopulta mennä oppisopimuskoulutukseen ja ryhtyä parturiksi.

Ensimmäisenä oppivuonnaan Sipiläinen selaili setänsä liikkeessä lehteä, huomasi loppupuolella olevat alan kilpailut ja päätti, että hänestä tulisi vielä parturien maailmanmestari.

Taiteilijana hän ei kuitenkaan itseään pidä.

– En ole koskaan halunnut parturiksi tai kampaajaksi, mutta olen halunnut olla ihmisten kanssa. Se oli se juttu.

Sipiläinen sanoo olleensa aina kovin kiinnostunut sellaista asioista kuin mitä uskonto ihmisille merkitsee, tai miksi otsatukan pitää olla tietyllä tavalla.

– Ihmiset ovat ihan hassuja. Harvassa ovat ne, jotka pystyvät ajattelemaan kauhean avoimesti. Ensimmäinen kysymys on yleensä se, että mitä mä hyödyn siitä.

Sipiläinen onkin tunnettu suorasukaisesta palautteesta sekä omapäisyydestään. Hänen mielestään parturi on se, joka kertoo asiakkaalle, mitä kannattaa tehdä eikä toisinpäin. Jotkut asiakkaat eivät tätä kestä, toiset paremmin.

– Ohjenuora on ollut, että älä tee sitä, mihin et usko. Rahan takia ei kannata tehdä asioita, vaan siksi, että olet sitä mieltä.

Parturin ammatissa Sipiläinen on päässyt vieraiden ihmisten lähelle. Kerta toisensa jälkeen hän on hämmästynyt, miten avoimesti asiakkaat puhuvat ventovieraalle parturille omasta elämästään. Sipiläinen uskoo keksineensä tähän myös selityksen.

– Ihmiset mieltävät meidän ammattikuntamme jonnekin sinne omaan perhepiiriinsä. Menemme ihmiseen kiinni – otamme hartioista, korvasta tai hiuksista. Kuinka monen muun vieraan ihmiset annat itseäsi koskettaa?

Asiakkaiden ilojen ja surujen kuuntelemisessa on puolensa, ja Sipiläinen myöntääkin, että työ on henkisesti raskas.

– Jokainen haluaa olla söpö, ja olet juuri niin hyvä kuin viimeinen leikkauksesi. Tee mitä teet, mutta tee se tosissasi.

Sipiläinen jää mielellään pohdiskelemaan asioita. Viime aikoina hän on pyöritellyt mielessään, mitä eroa on ylimielisyydellä ja itsevarmuudella.

Yhdessä vaiheessa hän pohdiskeli kovasti onnellisuutta.

– Eikö onnellisuus ole elämän pääasia, siis olla onnellinen? Miksei satsattaisi siihen, miten saadaan ihmiset onnellisiksi?

Onnellisuus on Sipiläiselle niin tärkeä arvo, että se on kirjattu myös Sipiläisen ja bisneskumppaninsa Toni Kylätaskun 2000-luvun lopulla perustaman MRoom-ketjun arvoihin.

Englannista suomeksi vapaasti käännettynä siellä lukee, että onnellisuus on paitsi elämäntapa, myös päämäärä. Yrityksen arvoissa ei ole mitään sellaista, jonka eteen voisi kirjoittaa euromäärän.

Sipiläistä harmittaa, miten yritysten arvo tavataan mitata puhtaasti euroissa. Puhe pyörii liikevaihdon, taseen ja tuloksen ympärillä. Sipiläinen puhuisi mieluummin siitä, kuinka paljon yritykset työllistävät ihmisiä.

– Yrittäjä sanana on aivan hassu. Mitä vittua sää niin kuin yrität?

MRoomin liikeidea on yksinkertainen. Sipiläinen sanoo, että ideaan myös tiivistyy kaikki se, mitä hän on 30-vuotisen uransa aikana alasta oppinut: se, miten asiakkaiden kanssa ollaan ja miten hiuksia leikataan.

MRoom on franchising-ketju, joka tarjoaa miehille parturipalveluita. Liikkeisiin ei vaadita ajanvarausta, vaan asiakas voi kävellä ovesta sisään ja jäädä odottamaan vuoroaan. MRoom tarjoaa asiakkailleen myös jäsenyyksiä.

Alkuvaiheessa yrittäjät kuulivat naureskelua, mutta nyt, lähes kymmenen vuotta ketjun perustamisen jälkeen kukaan ei enää naureskele. Suomen 63 liikkeen lisäksi MRoomeja on jo Ruotsissa, Espanjassa, Baltiassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Liikkeiden määrällä mitattuna ketju on Euroopan suurin miesten parturiketju.

Ja niistä työpaikoista: MRoom ja tuolivuokralaisuuteen perustuva Glohair-ketju työllistävät tällä hetkellä lähemmäs 500 parturi-kampaajaa. HÄSA

Päivän lehti

22.1.2020