Kanta-Häme

Pian Valopilkku vilkkuu myös kännykässä

Maailmalla on paljon huomiota – ja myös oikeusjuttuja – poikinut Uber-taksipalvelu, joka mahdollistaa melkein kenen tahansa toimimisen taksina. Tilaaminen tapahtuu kätevästi älypuhelinsovelluksen kautta, mistä näkee palveluun rekisteröityneiden taksien liikkeet reaaliajassa.

Suomessa Uber ei ole ainakaan vielä toimintaansa aloittanut, mutta elokuusta asti kaupparekisterissä on ollut Uber Finland Oy. Palvelunsa Uberin olisi tarjottava taksiluvallisia autoja käyttämällä.

Sen sijaan hieman vastaavalla periaatteella toimivia sovelluksia löytynee hämäläistenkin älyluureista vielä tämän vuoden aikana. Virolaisen Taksify-sovelluksen lanseerausta odotellaan muutamien viikkojen sisällä Helsingissä, ja Taksiliitto rakentaa omaa Valopilkku-työnimellä kulkevaa sovellustaan.

– Olemme alustavasti lupautuneet pilottipaikkakunnaksi Taksiliiton omaan järjestelmään, paljastaa Kanta-Hämeen aluetaksin toimitusjohtaja Juha Sirviö.

Aikataulu on kiireinen, sillä kokeilut olisi tarkoitus aloittaa mahdollisesti jo marraskuun alussa. Hämeenlinnan taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Pentti Vienonen ei vielä osaa sanoa paljon juuta tai jaata kummempaa asiasta.

– Vähän on liian aikaista… Sen tiedän, että koulutusta on taas tiedossa. Itse olen eläkkeelle lähdössä, mutta yritän sinnitellä kehityksen mukana vielä muutaman kuukauden

Vienonen huokaa.

Rinnakkain?

Taksifyn Helsingin aluepäällikkö Matti Vaininen kertoo, että yhtiö on hieman myöhässä alkuperäisistä suunnitelmistaan. Kanta-Häme saa vielä odottaa, vaikka esimerkiksi Jyväskylässä on tehty jo pohjatyötä pääkaupunkiseudun lisäksi.

– Haluamme ensin saada palvelun kunnolla liikkeelle pääkaupunkiseudulla. Kun se toimii, laajennamme joka puolelle.

Vainisen mukaan Kanta-Hämeen aluetaksi on ollut Taksifyta kohtaan ”lähtökohtaisesti vastahakoinen”.

– Tiedän, että monet muutkin odottavat Taksiliiton sovellusta, mutta en ymmärrä, miksi meitä pitää vastustaa. Pystymme hyvin toimimaan rinnalla, ja lopulta kyse on kuluttajan valinnasta, aluepäällikkö sanoo.

Muualta Suomesta on raportoitu taksien välityskeskuksien kieltäneen sopimuskuljettajiaan liittymästä Taksifyyn. Kanta-Hämeen aluetaksin Juha Sirviö sanoo, ettei kategorista kieltoa voida asettaa.

– Ensisijassa sopimuskuljettajiemme autojen täytyy olla käytettävissä ajovuorolistan osoittamana aikana. Listan ulkopuolella jokainen voi kuitenkin toimia kuten tykkää.

Sirviön mukaan Valopilkku-palvelussa olennaista on, että se yhdistää mobiilipalvelun perinteiseen taksinvälitysjärjestelmään.

– Taksiliiton sovellus toimii tulevaisuudessa kaikissa keskuksissa Hangosta Utsjoelle.

Bulkkikyydeille

Juha Sirviö näkee älypuhelinsovellusten kohderyhmäksi lähinnä kaupunkilaisnuoret.

– Kanta-Hämeessä päiväasiakkaista 90 prosenttia tarvitsevat inva-kuljetusta tai kyydit ovat Kelan maksamia. Välittäjien täytyy tietää asiakkaiden henkilötunnukset, joten nykyiset mobiilipalvelut eivät ole mahdollisia, hän muistuttaa.

Sen sijaan varsinkin yöaikaan tapahtuvissa tilauksissa tarkat sijaintitiedot voivat auttaa paljonkin.

– On iänikuinen ongelma, että taksi ei löydä kyytiään. Uskon, että nämä sovellukset ovat muutenkin hyviä lisäarvopalveluita, kun puhutaan niin sanotuista bulkkikyydeistä isoissa kaupungeissa, Sirviö pohtii.

Päivän lehti

25.10.2020

Fingerpori

comic