Kanta-Häme

Pienpanimotuotteita tutuiksi alennuksilla

Winetto.fi lanseeraa itseään räväkällä tiedotteella. ”Nuoret start up -yrittäjät alkoivat myydä viinaa superalennuksin netissä ravintoloille.”

Satunnaisen ravintolassa kävijän ei kuitenkaan kannata tulkita uutista pienenevinä ravintolalaskuina, sillä nesteiden osuus juomien hinnoista on häviävän pieni. Alkoholia juodessaan asiakas maksaa ennen kaikkea veroja.

Winetton toimitusjohtajan Daniel David Farzanin mukaan Winetto.fi -sivusto on ennen kaikkea työkalu alkoholin valmistajille ja maahantuojille, joilla ei ole myyntiedustajia tekemässä kenttätyötä. Pienet ravintolat puolestaan pääsevät käsiksi alennuskampanjoihin, joiden kautta uusien tuotteiden tunnettuutta lisätään.

– Tästä on oikeastaan kysymys. Pienpanimot pääsevät harjoittelemaan brändien rakentamista alennuskampanjoiden kautta ensin kotimaassa ja tulevaisuudessa toivottavasti ponnistavat ulkomaille, sanoo Farzan.

Hän toivoo, että ravintolalle halvempi viina olisi halvempaa myös ravintola-asiakkaalle, mutta kustannusrakenne ei anna juuri joustovaraa.

– Jos ajatellaan vaikka yökerhoa, niin se maksaa vuokraa seitsemästä päivästä viikossa, mutta tekee myynnin noin kuuden tunnin aikana perjantaina ja lauantaina.

Nykytilanteessa, jossa suomalaiset juovat alkoholistaan vain noin yhdeksän prosenttia ravintolassa, happy hour´t ovat kiellettyjä ja alkoholin mainonta tarkkaan rajoitettua, Farzan ei näe, että viinan ale-myynti nettitukussa lisäisi alkoholin aiheuttamia sosiaalisia ongelmia.

– Tästä seuraa korkeintaan se, että loppukäyttäjä pääsee testaamaan vähän helpommin erilaisia uusia tuotteita ravintolassa.

Uudet tuulet kiinnostavat ravintoloita

Matkailu-, majoitus-, ravintola- ja vapaa-ajanpalvelualan edunvalvojayhdistys Mara näkee Winetton yhtenä alkoholitukkuna muiden joukossa.

– Mitä enemmän kilpailua sitä parempi, sanoo MaRa:n ekonomisti Jouni Vihmo.

Myös Suomen suurimman ravintolaketjun Restamaxin myynti- ja markkinointipäällikkö Perttu Pesonen suhtautuu Winetto.fi -palveluun myönteisesti, vaikka isolla talolla on omat ostosopimuksensa isojen juomatoimittajien kanssa.

– Kyllä sille voi olla käyttöä. Hinnoittelua se tuskin heti muuttaa.

Rantasipi Aulangon ravintolapäällikkö Jani Rantanen mielestä uutuustuotteet ovat virkistäviä, vaikka asiakkaiden hintatietoisuus tuntuu niiden kohdalla kasvavan.

– Pyrimme suosittelemaan uutuuksia, mutta usein asiakas kallistuu tuttuun ja turvalliseen tuotteeseen, jos se on 20–30 senttiä edullisempi, pahoittelee Rantanen. (HäSa)