Kanta-Häme

Piispainkokous hyllytti Kari Räntilän vaaleihin asti

Ortodoksien piispainkokous hyllytti hämeenlinnalaisen ortodoksipapin Kari M. Räntilän papin tehtävien toimittamisesta kunnallisvaaliehdokkuuden vuoksi.

Räntilä on ehdolla kokoomuksen listoilla. Varsinaisesti hän työskentelee ortodoksisen Analogi-seurakuntalehden päätoimittajana. Hän on kuitenkin toisinaan suorittanut myös seurakunnallisia tehtäviä ja on myös saanut niistä palkkiota. Papilliselta nimeltään Räntilä on isä Hariton.

Kari M. Räntilä on hämmentynyt, sillä hän sanoo toimineensa täysin piispa Ambrosiukselta saamansa ohjeen mukaan.

– Asiasta keskusteltiin pappisvihkimykseni alla vuoden 2010 alkupuolella. Tuolloin piispa Ambrosius oli sitä mieltä, että pappi, joka ei ole palkattuna seurakuntaan, voi toimia politiikassa. Nyt piispainkokous teki kuitenkin päinvastaisen päätöksen.

Asiaa palataan vaalien jälkeen

Vuonna 2010 Räntilä toimi vielä keskustan kunnallisjärjestön puheenjohtajana.

Hän on kuitenkin eronnut sen jälkeen keskustasta ja liittynyt kokoomukseen, jonka ehdokkaana hän nyt on kuntavaaleissa.

Piispainkokous hyllytti Räntilän papin toimesta vaaleihin asti.

– Olen kysynyt, mitä sen jälkeen. Mitä, jos pääsen valtuustoon tai minut nimetään johonkin lautakuntaan? En ole saanut suoraa vastausta. Piispa Ambrosiuksen mukaan piispainkokous palaa sitten asiaan uudestaan.

Räntilä kertoo olevansa hyvin ristiriitaisessa tilanteessa, sillä hän on ollut koko vaalikauden elämänlaatulautakunnan jäsen, eikä se ole aiheuttanut ongelmia tai estänyt häntä toimittamasta seurakunnallisia tehtäviä.

Ennakkotapauksena isä Mitro

Räntilä arvelee, että hänen tapauksellaan on yhteyksiä europarlamentaarikko Mitro Revon tapaukseen. Isä Mitron ryhtyessä EU-ehdokkaaksi ortodoksinen kirkko vetosi vanhoihin kanonisiin säätöihin, jotka kieltävät papilta politiikkaan osallistumisen.

– Nyt halutaan varmistella, että kaikkia kohdellaan samalla tavalla.

Kanoniset säännöt ovat peräisin satojen vuosien takaa. Niiden tulkinnasta ollaan ortodoksien kirkon sisälläkin kahta mieltä.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Kotimaa-lehti nettisivuillaan. (HäSa)