Kanta-Häme

Pilaantuneen maan kunnostusurakka linja-autoasemalla on päättymässä ja parkkipaikat palaamassa pian käyttöön

Pilaantuneen maan kunnostustyöt valmistunevat perjantaina.
Linja-autoaseman maankunnostustyöt ovat loppusuoralla. Urakoitsija jättää alueen murskepintaiseksi, ja kaupunki asfaltoi alueen. Parkkipaikat tulevat väliaikaisesti takaisin käyttöön alueen asuntorakentamiseen asti.

Alkukesällä alkanut pilaantuneen maan kunnostusurakka Hämeenlinnan linja-autoaseman ympärillä valmistuu näillä näkymin perjantaihin mennessä.

Myös Elenia Lämpö oy:n alueella tekemä kaukolämpölinjan muutostyö on valmista ja uusi linja on käytössä.

Noin 5 000 neliömetrin suuruisella alueella pilaantunutta maata arveltiin etukäteen olevan noin 10 000 kuutiota. Maaperästä on löytynyt ennakkotutkimusten mukaisia haitta-aineita: sinkkiä, PAH-yhdisteitä ja öljyhiilivetyjen keskitisleitä sekä raskaita jakeita.

Korkeimmat haitta-ainepitoisuudet ovat olleet Sibeliuksenkadun ja Paasikiventien puoleisen kaivannon kulmauksessa.

Aluetta täytettiin aikoinaan maalla lähes sadan vuoden ajan. Siellä oli monta kaatopaikkaa, ja rantaviiva ulottui Palokunnankadun liepeille.

Yllätyksenä ovat tulleet maaperästä löytyneet suuret kivenlohkareet ja laajat hirsiarinat, joita ei ollut havaittu ennakkoon tehdyissä maaperäkairauksissa.

– Suurin ongelma on ollut maaperän roskaisuus. Maaperästä on löytynyt lisäksi rakennusjätettä, kuten tiiliä, betonia ja asfaltin paloja sekä puuroskaa ynnä muuta, kertoo urakoitsijan Graniittirakennus Kallio oy:n työmaapäällikkö Eero Pirskainen.

– Viidestä kuudesta metristä löytyi vanhoja laiturirakenteita tai vastaavia. Jouduimme rikkomaan niitä teräspalkeilla ja kaivamaan ne pois. Se oli melko työlästä. Varmaan puolitoista viikkoa meni pienellä alueella.

Kaivutyöt olivat valmiita jo viime viikon maanantaina, mutta pari päivää myöhemmin tuli tieto, että seurantanäytteissä PAH-yhdisteiden pitoisuus ylittyi.

– Kaivoimme maan pois, ja tämän viikon alussa teimme täyttötöitä. Todennäköisesti saamme alueen valmiiksi perjantaihin mennessä, vaikka työt viivästyivät pari, kolme päivää, Pirskainen kertoo,

Pirskaisen mukaan alueelta on ajettu maata pois 750–800 kuormaa. Maat on kuljettu pääosin Kiertokapulalle Karanojalle sekä Suomen Erityisjätteelle Forssaan.

Kaupungin rakennuspäällikkö Esa Ränkman on tyytyväinen töiden edistymiseen.

– Urakoitsija on tehnyt hyvää työtä. Kaikki on saatu hoidettua yllätyksistä huolimatta. Meluhaitasta ja muusta huolimatta asukkaat ja linja-autoaseman käyttäjät ovat olleet ymmärtäväisiä, ja yhteistyö on sujunut hyvin.

Graniittirakennus Kallio jättää alueen murskepintaiseksi, jonka jälkeen Hämeenlinnan kaupunki asfaltoi alueen.

– Tavoitteemme on saada päällystystyöt tehtyä kahden viikon sisällä, kertoo kaupungin kunnossapitopäällikkö Mika Soramäki.

Asfaltoinnin valmistuttua linja-autoaseman puhdistettu alue palaa väliaikaisesti sekä linja-autojen että muiden kulkuneuvojen lyhytaikaiseen pysäköintiin. Alueelle tulee myös kaupungin henkilökunnan pysäköintiä.

Kokonaisurakan kustannusarvioksi oli laskettu noin 500 000 euroa. Kaukolämpölinjan suunnitelmamuutoksen aiheuttaman lisäkulun sekä alueen suunniteltua laajemman asfaltoinnin vuoksi kustannuksia on nostettu.

– Taloudellinen yhteenveto urakasta tehdään vasta tämän kuun loppupuolella, Esa Ränkman kertoo.

Meneillään on linja-autoaseman alueen asemakaavamuutos kerrostalojen korttelialueeksi. Tekeillä on myös alueen liikennesuunnitelma. HÄSA