Kanta-Häme

Pimeäajosimulaattori tähtää vientituotteeksi

Voimakkaasti laajentuneen CAP-autokoulun toimitusjohtajalla Pekka Karilla on mielenkiintoinen sivubisnes, josta hän odottaa yhtiökumppaneineen tulevaisuuden menestystarinaa ja jopa vientituotetta.

Finnosims Oy on rakentanut Hämeenlinnaan, Turkuun, Helsinkiin ja Espooseen pimeäajosimulaattorit, jotka rakentuvat aidon Volkswagen Golfin ympärille. Takana on kolmen vuoden kova kehitystyö ja yli 200 000 euron investoinnit.

– Erilaisia ajosimulaattoreita on maailmalla paljon, mutta toista samanlaista konseptia ei ole. Uskon, että olemme löytäneet talouden kannalta järkevän mallin bisnekselle, Kari sanoo.

Tällä hetkellä lainsäädäntö Suomessa sallii simulaattorin käytön vain yhdellä pimeän ajon opetustunnilla. Kaikki muu ajo-opetus on järjestettävä autolla liikenteessä.

Autokoululiitto on ajanut simulaattoreiden käytön laajentamista, sillä tehokkuus- ja kustannushyödyt ovat ilmeisiä. Simulaattorissa voi esimerkiksi helposti harjoitella aidossa liikenteessä harvoin eteen sattuvia tilanteita, kuten hälytysajoneuvojen tai hirvien väistämistä.

– Jostain Kajaanista on vaikea löytää raitiovaunuja, joiden seassa ajamista voisi treenata. Simulaattorissa se on helppoa, Kari heittää.

Liukasajoa?

Finnosims kehittää paraikaa myös liukasajoharjoitteluun sopivaa alustaa ja ohjelmistoa simulaattoriinsa.

– Jos liukasajoharjoittelu sallittaisiin meille, avautuisi iso markkina, Kari haaveilee.

Finnosims on hakenut muutosta lainsäädäntöön, mutta Kari moittii alaa valvovan Trafin suhtautumista ”brezhneviläiseksi”.

– Ei tätä kehitystä mikään muu pitele. Ajokortin hinta on noussut poliittiseksi puheenaiheeksi, ja simulaattorien käyttö olisi omiaan pudottamaan hintoja.

Ajokorttilain uudistusta suunnitellaan vuodelle 2016.

– Me aiomme olla hyvässä positiossa silloin. Jo vuosikausia simulaattoreita on käytetty apuna lentoliikenteen ja merenkulun opetuksessa, joten miksei ajoneuvoliikenteen? Kari kysyy.

Hän muistuttaa, että myös raskaan liikenteen eli linja- ja kuorma-autoliikenteen opetuksessa 20 prosenttia voidaan suorittaa jo simulaattorissa.

– Kovin kaukana ei siis enää olla. Opetuksessa pitäisi muutenkin pyrkiä siihen, että mitataan kuljettajan oppimista, eikä opettamisen määrää.

Kenttä vapaaksi

Trafin tieliikennejohtaja Sami Mynttinen kiistää virastonsa simulaattorivastaisuuden.

– Missään nimessä ei olla brezhneviläisiä! Olemme olleet kannattamassa simulaattorien käytön laajentamista.

Mynttisen mukaan lainsäädännön pitää kuitenkin muuttua ensin.

– Ministeriön tuore esitys jättäisi kentän aika vapaaksi uusille innovaatioille. Me olemme esityksen takana, tieliikennejohtaja vakuuttaa. (HäSa)

Päivän lehti

29.10.2020

Fingerpori

comic