Kanta-Häme

Pioneerisillalle mahtuu auto kerrallaan

Vuolteen sillan purkaminen Hauholla hidastaa liikennettä ja voi aiheuttaa ruuhkaantumista ensi kesän lopulle asti.

Vanhan 1930-luvulla rakennetun sillan purkutyöt alkoivat tällä viikolla ja jatkuvat pari viikkoa.

Uuden teräsbetonisillan rakentamisen ajaksi 12-tien liikenne kulkee yksikaistaisen ”pioneerisillan” kautta.

Väliaikainen Universal-varasilta on toisen maailmansodan aikaisista pioneerisilloista kehitetty malli. Liikennevirasto säilöö osista koottavia siltoja poikkeustilanteita varten varastoissaan. Niitä käytetään myös vähäliikenteisten teiden siltoina.

Väliaikaissillan ylitys ohjataan liikennevaloilla.

Liikenneturvallisuus on pyritty järjestämään ilmoittamalla työmaasta hyvissä ajoin. Varsinkin Lahden suunnasta lähestyessä työmaa on näkyvyyttä rajoittavassa notkossa.

– Ensimmäiset valoilla varustetut varoitusmerkit ovat noin kilometrin ennen liikennevaloja, kertoo vastaava mestari Mauri Tommiska Destialta.

Työmaan kohdalla on 30 kilometrin nopeusrajoitus. Tommiskan mukaan autoilijat ovat noudattaneet nopeusrajoitusta pääosin hyvin.

– Yksittäisiä ylinopeuksia on tullut, mutta pääasiassa työmaalla on ajettu aika asiallisesti.

Vanha silta murskataan paikan päällä ja kuljetetaan pois. Ainakin osa betonista pyritään hyötykäyttämään, Tommiska sanoo.

– Materiaalinäytteet ovat parhaillaan tarkastettavina asbestin varalta.

Paikalle rakennettava uusi silta on teräsbetonirakenteinen ja purettavan sillan levyinen, mutta kymmenen metriä pitempi.

Siltatyömaa vaikuttaa myös veneliikenteeseen. Vuolteenvirta on suosittu veneilyreitti.

– Vanhan sillan purkutyön ajan reitti on kokonaan suljettu veneiltä. Vuodenvaihteesta vappuun asti paikalla on myös matalampi työsilta, jonka alta mahtuu korkeintaan soutuveneellä. HÄSA