Kanta-Häme Forssa

Pispalan haulitorniin vaihdetaan 2 500 niittiä – Tornia kunnostetaan nyt Forssassa

Kymmenien tonnien painoiset osat rahdattiin Forssaan kunnostettavaksi.
Hitsari Kari Kumpula poraa haulitornin vanhoja niittejä pois. Vaihdettavia niittejä on 2500. Kyseiseen kohtaan on sodan aikana osunut kranaatti. Kunnostus etenee museoviraston valvonnassa, ja tornin ulkoasu tulee pysymään entisenkaltaisena. Kuva: Lassi Puhtimäki
Hitsari Kari Kumpula poraa haulitornin vanhoja niittejä pois. Vaihdettavia niittejä on 2500. Kyseiseen kohtaan on sodan aikana osunut kranaatti. Kunnostus etenee museoviraston valvonnassa, ja tornin ulkoasu tulee pysymään entisenkaltaisena. Kuva: Lassi Puhtimäki

Forssan Asentajien konepajalla paiskitaan hommia tiukassa tahdissa, jotta Pispalan haulitornin kunnostus etenisi aikataulussa.

– Työ on siinä mallissa, että kaikki rakenteet on hiekkapuhallettu puhtaiksi. Nyt nähdään, mitkä teräkset soveltuvat käyttöön ja mitä pitää kunnostaa ja vahvistaa, toimitusjohtaja Janne Vihreäsaari kertoo.

Tampereen kuuluisa maamerkki on yli 100-vuotias. Jo iän puolesta oli selvää, että entrattavaa riittää, mutta silti torni paljastui oletettua huonokuntoisemmaksi.

– On osia, jotka täytyy vaihtaa uusiin. Turvallisuus on tärkeää, jotta torni pysyy pystyssä seuraavatkin sata vuotta.

Toimitusjohtaja Janne Vihreäsaaresta (takana) urakan jännittävin vaihe koittaa, kun tornin osia sovitetaan paikoilleen Tampereella. Etualalla hitsari Kari Kumpula. Kuva: Lassi Puhtimäki
Toimitusjohtaja Janne Vihreäsaaresta (takana) urakan jännittävin vaihe koittaa, kun tornin osia sovitetaan paikoilleen Tampereella. Etualalla hitsari Kari Kumpula. Kuva: Lassi Puhtimäki

Tonnikaupalla osia

Kohteen pääurakoitsija on Kreate Oy, jonka aliurakoitsijana Forssan Asentajat toimii.

Forssaan tuotiin toukokuussa erikoiskuljetuksella kolme yhteensä 36,5 tonnin painoista tornin osaa. Haulitornin alin elementti kunnostetaan paikan päällä.

Koronan aikana komponenttien saannissa on ollut jonkin verran epävarmuutta. Urakan työläin vaihe on tornin 2 500 niittiliitoksen vaihtaminen.

– Ne lämmitetään punahehkulla ja kiinnitetään paineilmavasaroilla hakkaamalla. Se on seppien käyttämä menetelmä, Vihreäsaari selvittää.

”Se on jännittävin vaihe”

Kesälomista ja työviikosta riippuen haulitornin parissa huhkii kuudesta kymmeneen työntekijää.

– Kun torni pistetään pystyyn, tarvitaan parikymmentä miestä. Se on jännittävin vaihe, osuvatko osat kohdilleen. Silmäpareja on varmasti paljon seuraamassa.

Vihreäsaari vakuuttaa yrityksen olevan edelleen kova, että kunnostettu 55-metrinen torni saadaan paikoilleen syyskuun puoliväliin mennessä.

Haulitorni on tarkoitus esitellä kaupunkilaisille virallisesti Tampere-päivänä 1. lokakuuta.

– Olemme saaneet julkisuutta enemmän kuin kuvittelimme. Torni on tamperelaisille tärkeä asia.

Haulitornin merkityksestä kertoo jotakin sekin, että Tampereen kaupunki on varannut tornin kunnostukseen 1,56 miljoonaa euroa, vaikka uuden rakentaminen olisi halvempaa.

Vihreäsaari uskoo, että summa tulee riittämään. Jos forssalaisyritys onnistuu pysymään vielä aikataulussakin, antaa se hyvää potkua jatkoon.

– Kyllä lähtisin tähän urakkaan uudelleenkin, mutta on niitäkin hetkiä ollut, kun olen todennut, oliko pakkoa ottaa tämäkin työ vastaan, Vihreäsaari naurahtaa. HäSa

Päivän lehti

12.8.2020